Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Derslerinde Yapılan Oryantiring Etkinliklerinin Öğrencilerin Yenilikçi Düşünme Eğilimlerine Etkisi


Özçelik F., İnan M., Erkut A. O.

11. Uluslararası Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.67-68

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.67-68
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Derslerinde Yapılan Oryantiring Etkinliklerinin Öğrencilerin Yenilikçi Düşünme Eğilimlerine Etkisi ÖZÇELİK, Fatma1 ; İNAN, Mehmet2 ; ERKUT, A. Oya3 1 Marmara Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye, fatma.ozcelik@marun.edu.tr 2Marmara Üniversitesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Türkiye, 3Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye, ÖZET Bu araştırmanın amacı ortaokul beden eğitimi ve spor derslerinde yapılan oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin yenilikçi düşünme eğilimlerine etkilerinin incelenmesidir. Araştırma, karma yöntem tasarımına göre hazırlanmıştır. Araştırmada, nicel veriler çalışmanın temel bulgularını oluştururken, nitel veriler ise çalışmanın destekleyici verileri niteliğindedir. Araştırmanın çalışma grubu 7. sınıf 13’ü kız 17’si erkek olmak üzere toplam 30 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, uygulama öncesi ve sonrasında ise nicel araştırma deseni için; bu araştırmada kullanım izinleri alınmış olan Deveci ve Kavak (2020) tarafından geliştirilen “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Yenilikçi Düşünme Eğilimi Ölçeği”, nitel araştırma deseni için; yarı yapılandırılmış görüşmeler uygulanmış ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Ders içerikleri; "Sınıfımın krokisini çiziyorum.", "Benim yerim neresi?", "Bizim hikayemiz.", "Farkları bul, sembolleri karelerdeki uygun yere koy.", "Gizli kod (Bulduğun şifre temalı bir logo tasarla)”, "Renk treni", "Şerit oryantiring çalışması (Hedeflerde bulduğun harf ile başlayan bir kelime oluştur)", "Sürpriz görev (Her hedefe bir görev yerleştirildi, öğrencilerin bulduğu hedeflerdeki sürpriz görevleri yapmaları istendi)", "Hedefleri bul, parçaları topla ve puzzle tamamla", "Klasik parkur (Öğrencilerden hedeflerden topladığı kelimeleri metin içindeki uygun boşluklara yerleştirmeleri istendi)" gibi etkinliklerden oluşmakta olup oryantiring alıştırma türleri (klasik parkur, grid parkur, şerit ve pixel oryantiring vb.) kullanılarak, kroki oluşturma, harita okuma, haritayı yönüne koyma, rota seçimi ve hedef bulma becerilerini içerecek şekilde hazırlanmış, sınıf içi, okul içi (indoor oryantiring), okul bahçesinde uygulamalar yapılmıştır. Haftada 2 saat toplam 8 hafta boyunca oryantiring etkinlikleri araştırmacı tarafından çalışma grubuyla gerçekleştirmiştir. Araştırmada kullanılan ölçme araçları çalışma grubuna uygulama öncesi ve sonrasında uygulanmış, elde edilen nicel veriler SPSS 25 istatistik yazılım programında analiz edilerek, nitel veriler ise içerik analizi tekniği kullanılarak yorumlanmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin genel yenilikçi düşünme eğilimlerine ait son test ortalamasının (X=94,27) öntest ortalamasından (X=83,53) yüksek olduğu görülmektedir. Yapılan analiz sonucunda öğrencilerin genel yenilikçi düşünme eğilimlerinin öntest ve sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<0,05; t= -3,498, sd=29). Dolayısıyla beden eğitimi ve spor dersinde gerçekleştirilen oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin genel yenilikçi düşünme eğilimlerini olumlu yönde arttırdığı söylenebilir. Nitel bulgulardan elde edilen kodlar kategori edilmiş ve temalar oluşturulmuştur. Bu temalar “ yenilikçilik, yeni bir şey geliştirme konusundaki öz-yeterlilik, yenilikçi problem çözme, bir fikir ya da projeyi hayata geçirilirken gösterilen azim, grup çalışması” şeklinde beş başlıkta değerlendirilmiştir. Araştırmada uygulama öncesi ve sonrasında elde edilen nitel bulguların karşılaştırılması sonucunda yenilikçilik algıları, yeni bir şey geliştirme konusundaki öz-yeterlilik, yenilikçi problem çözme, bir fikir ya da projeyi hayata geçirilirken gösterilen azim, grup çalışması temalarında öğrencilerin algılarında olumlu yönde değişimler olduğu görülmektedir. Dolayısı ile genel anlamda hem nicel hem de nitel bulgulardan ortaya çıkan sonuçların birbirini desteklediği 11th International Physical Education and Sports Teaching Congress 20th -22th October, 2023 görülmektedir. Araştırma sonucuna göre beden eğitimi ve spor dersinde yapılan oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin yenilikçi düşünme eğilimlerine etkisinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yenilikçi düşünme, Oryantiring, Beden Eğitimi ve Spor