Kavramsal Sanatta Camın Metaforik Olarak Sanat Nesnesine Dönüşümü


Creative Commons License

Eryılmaz Aksakal A. Ş.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi 2. Uluslararası Kültür, Sanat ve Toplum Sempozyumu 28-30 Eylül 2022, Van, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, ss.159-168

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.159-168
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

20. yüzyılın ortalarında, o zamana kadar üretilen ve tüketilen her türden sanat anlayışına karşı bir hareket olarak gelişen “Kavramsal Sanat”  olgusu, önceki eğilim ve üsluplardan kesin bir şekilde ayrılarak düşünsel formasyonları da  sanatın bir parçası haline getirmiştir. Sanat yapıtında formel arayışların dışında, düşünce ve dolayısıyla dil baskın hale gelince, sanatçı seçtiği malzemeye de kendi nesnel kimliği dışında bir anlam yüklemiştir. Malzemeye sanatçı tarafından yüklenen bu anlamlar, metaforik bir kavrayışın sonucu olarak gelişmiştir. Malzemenin metaforik dili, sanat nesnesini oluşturan diğer tüm eylemler kadar etkili olmaktadır. Bu noktada cam malzeme,  yapıtı üretene kendi doğasından gelen bir takım ayrıcalıklar sunar. Cam, yarı saydam veya opak da olabilmesine karşın, genel olarak saydamlığıyla bilinen ve bu özelliğiyle iz bırakan bir malzemedir. Bunun yanısıra kırılgandır, kırılma durumunda tehlike yaratandır, katıdır, donuktur ve soğuk görünümlüdür. Kavramsal sanatta cam malzemenin doğasından gelen bu ve benzeri özellikler, metaforik olarak düşünsel bir dil oluşturabilmektedir. Bu çalışmada,  kavramsal sanat açısından değerlendirilebilecek cam sanat nesnelerinin, metaforik olarak oluşturduğu dil üzerinde durulacak ve sanat yapıtı üzerinden yarattığı düşünsel algının izi sürülecektir.

In the mid 20th century, the understanding of conceptual art, which developed as a movement against the various types of art that were produced and acquired until then, separated from the previous tendencies and styles and its intellectual formations became a part of art. Aside from formal pursuits in artwork, when thought and therefore language became dominant, the artist attributed a meaning to the material he or she chose apart from his or her own objective identity. These meanings given to the material by the artist developed as a result of metaphorical understanding. The metaphorical language of the material is as meaningful as all the other actions that make up the piece of art. On this point, glass as a material possesses unique properties which can benefit the artist. Although glass can be translucent or opaque, it is a material that is generally known for its transparency and it is this feature that sets it apart. In addition, it is fragile, dangerous if shattered, solid, matte and possesses a cold appearance. These and similar features, which come from the nature of glass itself can create a metaphorical intellectual language within conceptual art. In this study, the metaphorical language created by glass art, which can be interpreted in relation to conceptual art, will be emphasized and the intellectual perception created through this artwork will be traced.