Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi 2. Uluslararası Kültür, Sanat ve Toplum Sempozyumu 28-30 Eylül 2022, Van, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, ss.159-168
20. yüzyılın ortalarında, o zamana
kadar üretilen ve tüketilen her türden sanat anlayışına karşı bir hareket
olarak gelişen “Kavramsal Sanat” olgusu,
önceki eğilim ve üsluplardan kesin bir şekilde ayrılarak düşünsel formasyonları
da sanatın bir parçası haline
getirmiştir. Sanat yapıtında formel arayışların dışında, düşünce ve dolayısıyla
dil baskın hale gelince, sanatçı seçtiği malzemeye de kendi nesnel kimliği
dışında bir anlam yüklemiştir. Malzemeye sanatçı tarafından yüklenen bu
anlamlar, metaforik bir kavrayışın sonucu olarak gelişmiştir. Malzemenin
metaforik dili, sanat nesnesini oluşturan diğer tüm eylemler kadar etkili
olmaktadır. Bu noktada cam malzeme,
yapıtı üretene kendi doğasından gelen bir takım ayrıcalıklar sunar. Cam,
yarı saydam veya opak da olabilmesine karşın, genel olarak saydamlığıyla
bilinen ve bu özelliğiyle iz bırakan bir malzemedir. Bunun yanısıra
kırılgandır, kırılma durumunda tehlike yaratandır, katıdır, donuktur ve soğuk
görünümlüdür. Kavramsal sanatta cam malzemenin doğasından gelen bu ve benzeri
özellikler, metaforik olarak düşünsel bir dil oluşturabilmektedir. Bu
çalışmada, kavramsal sanat açısından
değerlendirilebilecek cam sanat nesnelerinin, metaforik olarak oluşturduğu dil
üzerinde durulacak ve sanat yapıtı üzerinden yarattığı düşünsel algının izi
sürülecektir.
In the mid 20th century, the understanding of
conceptual art, which developed as a movement against the various types of art
that were produced and acquired until then, separated from the previous
tendencies and styles and its intellectual formations became a part of art.
Aside from formal pursuits in artwork, when thought and therefore language
became dominant, the artist attributed a meaning to the material he or she
chose apart from his or her own objective identity. These meanings given to the
material by the artist developed as a result of metaphorical understanding. The
metaphorical language of the material is as meaningful as all the other actions
that make up the piece of art. On this point, glass as a material possesses
unique properties which can benefit the artist. Although glass can be
translucent or opaque, it is a material that is generally known for its
transparency and it is this feature that sets it apart. In addition, it is
fragile, dangerous if shattered, solid, matte and possesses a cold appearance.
These and similar features, which come from the nature of glass itself can
create a metaphorical intellectual language within conceptual art. In this
study, the metaphorical language created by glass art, which can be interpreted
in relation to conceptual art, will be emphasized and the intellectual
perception created through this artwork will be traced.