Kültür ve İletişim, no.41, pp.9-33, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
A
NETNOGRAPHIC STUDY ON CRITICAL HUMOR IN NEW MEDIA: BOBİLER.ÖRG
Abstract
New
media has become the hub of internet users’ creativity and expression,
especially as web 2.0 enabling user generated content has been developed and;
tools and applications easing content generation has become widespread. Within
this context, there has been a crucial change in the field of communication and
a participatory culture has occured. Hence, internet’s potential of strenghting
democracy has come into prominence. The matter of how interet users utilize
this potential is one of the most important subjects witihin the discussions over
new media.
It
is observed that, in new media users constitute their comments and criticism
about the agenda over a humorous and visual language. Factors like humor, fun,
ridicule, creativity are intensely combined within the users’ criticism
expressed through the creative content generation. Within this scope the
internet site bobiler.örg based on
user generated content, attracts attention as being a medium where critical
humor examples like photomanipulations are generated.
The
basic question of this study is how and why users utilize critical humor in content
generation in new media. Accordingly, Bobiler, one of the internet sites where
examples of critical humor are generated, has been chosen as the case of this
research. With the intent of understanding internet users’ practices of
critical humor production, a netnographic study is conducted.
Key words: user
generated content, participatory culture, humor, criticism, Bobiler
Yeni medya özellikle kullanıcıların içerik üretimine olanak sağlayan web 2.0’nin geliştirilmesi ve içerik üretimini kolaylaştıran araç ve uygulamaların yaygınlaşması ile birlikte kullanıcıların ifade ve yaratıcılıklarının merkezi haline gelmiştir. Bu bağlamda iletişim alanında önemli bir değişim yaşanmış, katılımcı bir kültür gelişmeye başlamıştır. Böylece internetin demokrasiyi güçlendirme potansiyeli ön plana çıkmıştır. Yeni medya üzerine yapılan bu tartışmalarda kullanıcıların internetin bu potansiyelini nasıl değerlendirdiği önem kazanan konulardan biri haline gelmiştir.
Yeni medyada kullanıcıların mizahi ve görsel bir dil üzerinden gündemle ilgili yorum ve eleştirilerini oluşturdukları görülmektedir. İnternet kullanıcıları yaratıcı içerik üretimleri üzerinden dile getirdikleri bu eleştirilerde mizah, eğlence, alay, yaratıcılık gibi unsurları yoğun olarak kullanmaktadır. Bu kapsamda kullanıcı üretimi içeriğe dayanan bobiler.örg internet sitesi bu tür eleştirel mizah örneği fotomanipülasyonların üretildiği bir ortam olarak dikkat çekmektedir.
Çalışmanın temel sorusunu içerik üreten kullanıcıların yeni medyada eleştirel mizahı neden ve nasıl kullandıkları oluşturmaktadır. Bu doğrultuda kullanıcı üretimi eleştirel mizah örneklerinin üretildiği bir mecra olarak Bobiler araştırmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Kullanıcıların yeni medyadaki eleştirel mizah üretim pratiklerinin anlaşılması amacıyla Bobiler.örg üzerine netnografik bir inceleme gerçekleştirilmiştir.
Anahtar Sözcükler: kullanıcı
üretimi içerik, katılımcı kültür, mizah, eleştiri, Bobiler