Diğer, ss.317-332, 2022
Bu araştırmanın amacı Ortaöğretim
12.sınıf Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi Dersi programında yer alan “Küreselleşen
dünyada Orta Doğu ve Afganistan’da meydana gelen siyasi gelişmeleri ve
nedenlerini açıklar” kazanımının “Filistin’deki işgalin bölge politikalarının
oluşumundaki rolü ve küresel güçlerin bu politikalara etkileri üzerinde
durulur” alt maddesinden yola çıkarak informal alanda da birçok bilgiyle
karşılaşan öğrencilerin Filistin-Yahudi meselesi hakkında duyuşsal becerilerini
geliştirme konusunda Limon Ağacı tarihi roman örneği üzerinden tarihsel empati
becerisini kazanma durumlarını incelemektir. Tarihsel romanların içinde yer
alan kahramanlar ve tarihi bilgiler tarih öğretiminde önem arz etmektedir.
Öğrencilerin geçmişte yaşanan olaylara dair başkalarına ait deneyimleri,
duyguları, düşünceleri anlamalarına yardımcı olmak amacıyla tarihsel romanlardan
yararlanmak mümkündür.
Araştırmanın çalışma grubunu
2020-2021 eğitim öğretim yılında Konya, Gaziantep illerinin çeşitli ilçelerinde
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarındaki 11 kız, 4 erkek olmak üzere
toplamda 15 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan
öğrencilerle uzaktan eğitim sürecinde çevrim içi görüşülmüştür. Çalışma
grubunda Konya ve Gaziantep illerindeki öğrenciler araştırmacının kişisel
görüşmeleri sonucu rastgele ve gönüllülük esasına göre dahil edilmiştir. Bu
araştırmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması tercih edilmiştir.
Limon Ağacı romanından verilen alıntılar ve birincil ve ikincil kaynaklardan
derlenen bilgilerle hazırlanmış olan çalışma yaprakçığı öğrencilerle
paylaşıldıktan sonra tarihsel empati becerisine yönelik sorular yönlendirilmiş
ve sürecin sonunda öğrencilerden konu hakkında taslak bir tweet hazırlamaları istenmiştir. Araştırmanın
verilerini öğrencilerin hazırlamış olduğu tweet çalışması ve süreçteki öğrenci
görüşleri oluşturmaktadır. Mevcut veriler çevrim içi bir platformda kayıt
altına alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Filistinli ve Yahudi
bireylerle empati kurabildikleri gözlenmiştir. Her iki bakış açısına hitap eden
tweetler hazırlamışlardır. Öğrenci tweetleri zafer, kayıplar, mücadele, barış,
savaş, dostluk, zulüm, özgürlük, çaresizlik, özlem, empati gibi içeriklere
sahiptir.
Anahtar Kelimeler: Tarihi Roman, Tarih Öğretimi, Tarihsel Empati Becerisi, Limon Ağacı