Tarihsel Empati Becerisinin Geliştirilmesinde Romanların Kullanımı Limon Ağacı Romanı Örneği: Bir Eylem Araştırması


, Kayış C.

Diğer, ss.317-332, 2022

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2022
  • Sayfa Sayıları: ss.317-332
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı Ortaöğretim 12.sınıf Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi Dersi programında yer alan “Küreselleşen dünyada Orta Doğu ve Afganistan’da meydana gelen siyasi gelişmeleri ve nedenlerini açıklar” kazanımının “Filistin’deki işgalin bölge politikalarının oluşumundaki rolü ve küresel güçlerin bu politikalara etkileri üzerinde durulur” alt maddesinden yola çıkarak informal alanda da birçok bilgiyle karşılaşan öğrencilerin Filistin-Yahudi meselesi hakkında duyuşsal becerilerini geliştirme konusunda Limon Ağacı tarihi roman örneği üzerinden tarihsel empati becerisini kazanma durumlarını incelemektir. Tarihsel romanların içinde yer alan kahramanlar ve tarihi bilgiler tarih öğretiminde önem arz etmektedir. Öğrencilerin geçmişte yaşanan olaylara dair başkalarına ait deneyimleri, duyguları, düşünceleri anlamalarına yardımcı olmak amacıyla tarihsel romanlardan yararlanmak mümkündür.

Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Konya, Gaziantep illerinin çeşitli ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarındaki 11 kız, 4 erkek olmak üzere toplamda 15 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan öğrencilerle uzaktan eğitim sürecinde çevrim içi görüşülmüştür. Çalışma grubunda Konya ve Gaziantep illerindeki öğrenciler araştırmacının kişisel görüşmeleri sonucu rastgele ve gönüllülük esasına göre dahil edilmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması tercih edilmiştir. Limon Ağacı romanından verilen alıntılar ve birincil ve ikincil kaynaklardan derlenen bilgilerle hazırlanmış olan çalışma yaprakçığı öğrencilerle paylaşıldıktan sonra tarihsel empati becerisine yönelik sorular yönlendirilmiş ve sürecin sonunda öğrencilerden konu hakkında taslak bir tweet  hazırlamaları istenmiştir. Araştırmanın verilerini öğrencilerin hazırlamış olduğu tweet çalışması ve süreçteki öğrenci görüşleri oluşturmaktadır. Mevcut veriler çevrim içi bir platformda kayıt altına alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Filistinli ve Yahudi bireylerle empati kurabildikleri gözlenmiştir. Her iki bakış açısına hitap eden tweetler hazırlamışlardır. Öğrenci tweetleri zafer, kayıplar, mücadele, barış, savaş, dostluk, zulüm, özgürlük, çaresizlik, özlem, empati gibi içeriklere sahiptir.

Anahtar Kelimeler: Tarihi Roman, Tarih Öğretimi, Tarihsel Empati Becerisi, Limon Ağacı