HAYEF: Journal of Education, cilt.14, ss.203-219, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, ebeveynlerin okuryazarlık durumunu belirlemeye
yönelik, Aile Okuryazarlığı Ölçeğini geliştirmek amaçlanmıştır.
Betimsel tarama modelinde yürütülen araştırmaya bir grup, birinci
sınıf annesi katılmıştır. Ölçeğin maddeleri yazılmadan ilgili literatür
okunmuş ve ölçekte yer alacak madde ve olası faktörlere ilişkin
teorik alt yapı oluşturulmuştur. Madde havuzu oluşturulduktan
sonra, öncelikle kapsam geçerliği ve dil/anlatım uygunluğu için
uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzman görüşleri lawshe tekniğiyle
analiz edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği için Açımlayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçek “anne-baba
okuryazarlığı, çocuk okuryazarlığı ve erken okuryazarlık” olmak üzere
üç faktörden oluşmaktadır. Aile Okuryazarlığı ölçeğine ait faktörlerin
güvenirlik katsayısı sırasıyla birinci faktör (a=0,917), ikinci faktöre
ait güvenirlik katsayısıa=0,864), üçüncü faktörün güvenirlik katsayısı
(a=0,790); ölçeğin tamamına ait güvenirlik katsayısı ise α=,897
olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar, ölçekte yer alan her bir faktördeki
maddelerin yüksek tutarlılıkta olduğu ve Aile Okuryazarlığı Ölçeği’nin
çok boyutlu ve güvenirliğinin yüksek olduğu şeklinde yorumlanabilir.
The goal of this research is to develop a Parental Literacy Scale for
identifying parents’ perception of their children’s literacy. Mothers
of first-grade students participated in the research conducted in the
descriptive survey model. The related literature was reviewed before
noting the items of the scale, and a theoretical construct was built for
the items and for possible factors in the scale. After creating the item
pool, expert opinions were solicited about the content validity, language, and expression. The expert opinions were analyzed using the
Lawshe technique. An explanatory factor analysis was also performed
for the structure validity of the scale. The explanatory factor analysis
results showed that the scale is composed of three factors: parental
literacy, child literacy, and early literacy. The reliability coefficients of
Parental Literacy Scale factors were found to be (a = 0.917) for the
first factor, (a = 0.864) for the second factor, and (a = 0.790) for the
third factor, and the reliability factor was calculated to be α = .897 for
the whole scale. These results imply that each factor’s items are highly consistent and that the Parental Literacy Scale is multi-dimensional
and highly consistent.