DİZEL MOTOR ELEKTRONİK KONTROL ÜNİTESİ GELİŞTİRİLMESİ İÇİN DONANIM SİMÜLATÖRÜ TASARLANMASI VE MOTOR TEST VERİLERİ İLE DONANIM SİMÜLATÖRÜNDEN ELDE EDİLEN VERİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI


Creative Commons License

Şekerbey M., Gökaşan M., Aküner M. C., Şehirlioğlu M., İkizoğlu S.

4. Mühendislik Mimarlık ve Tasarım, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Nisan 2019, ss.185-194

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.185-194
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada ve ülkemizde yaşanan son gelişmeler endüstriyel anlamda dışa bağımlılığı en aza indirmenin önemi ortaya koymuştur. Özellikle ülkemiz içten yanmalı motorlar, motor kontrol üniteleri ve motor kontrol ünitesi geliştirmede kullanılacak alt sistemler açısından büyük ölçüde dışa bağımlıdır. Bu çalışmada; yerli ve milli imkânlar ile dizel motor elektronik kontrol ünitesi (ECU) geliştirilmesi için gerekli olan harita verilerinin mevcut dizel motor ECU üzerinden donanım simülatörü yardımıyla toplanabilmesi amaçlanmıştır. Verilerin toplanabilmesi için dizel motorda bulunan sensörler tarafından üretilen analog ve dijital sinyallere benzer sinyaller üretebilen bir donanım simülatörü tasarlanmıştır. Tasarlanan donanım simülatörü sayesinde mevcut dizel motor ECU içerisinde bulunan haritalara dayalı verilerin uzun süren ve maliyetli motor testlerine gerek kalmadan yüksek doğrulukla toplanabilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca donanım simülatörü sayesinde istenilen noktalarda güvenli motor çalıştırma simülasyonu yapılabilecektir. Gerçekte bir motorun çalışamayacağı, ça-lıştırıldığında güvenli olmayacağı noktalarda testler gerçekleştirilerek veri toplanabilecektir. Bu çalışmada özellikle dizel motorun Devir(RPM) - Yük (Load-%) - Temel Yakıt Enjeksiyonu (BFI-mm3) haritasına odak-lanılmıştır. Öncelikle donanım simülatörü ile ECU bağlantısı yapılarak harita için gerekli veriler toplanmıştır.
Daha sonra donanım simülatöründen toplanan verilerle aynı noktalardan veri toplamak için dizel motor ve ECU’nun bağlandığı AVL 400kW yüksek dinamikli motor dinamometresinde testler yapılmıştır. Yapılan test-ler sonucunda Devir(RPM) - Yük (Load-%) - Temel Yakıt Enjeksiyonu (BFI-mm3) haritasına yönelik ham veriler toplanmıştır. Toplanan ham veriler sınıflandırılıp donanım simülatöründen toplanan verilerle karşılaş-tırılmıştır. MATLAB yardımıyla yapılan işlemler sonucu simülatörden ve motor dinamometresinden toplanan verilerden anlamlı motor çalışma haritaları oluşturulmuştur. Oluşturulan haritalar arasındaki fark MATLAB vasıtasıyla hesaplanmıştır. Hesaplanan bu ölçme hatalarına bağlı farkların nedenleri ve farkların dağılımları istatistiksel olarak ifade edilmiştir.