MANTIK PROBLEMLERİ ÇÖZMENİN İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİĞE YÖNELİK BAŞARI DUYGULARINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Özden B., Doğan M. C., Karadağ B.

ULUSLARARASI MARMARA SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Kocaeli, Türkiye, 19 - 20 Haziran 2020, ss.72

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.72
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda duygulara eğitim sürecinde daha çok önem verilmeye başlanmıştır. Çünkü bireyler, özellikle öğrenciler akademik yaşamları boyunca farklı duygu türleri yaşamaktadırlar. Öğrencilerin öğrenme süreçlerine ve akademik başarılarına ilişkin duygularının çoğu başarı duyguları olarak nitelendirilmektedir. Başarı duyguları pozitif ve negatif olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı Matematik Dersi Öğretim Programı’nda eğitimin sadece düşünce için değil, duygu ve eylem için de verildiğini; bu sebeple sadece bilişsel ölçümlerin yeterli kabul edilmeyeceği belirtilmiştir. Bu belirtilenler ışığında matematiğe yönelik başarı duygularının ilkokuldan itibaren belirlenmesi önemli görülmektedir. Ancak alanyazın incelendiğinde matematiğe yönelik başarı duygularının ortaya çıkarılmasına yönelik ilkokul düzeyinde yeterli çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Bu sebeple bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf matematik dersi zaman ölçme alt öğrenme alanı kapsamında mantık problemleri çözmenin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik başarı duygularına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda “Matematik dersinde mantık problemleri şeklinde hazırlanmış problemleri çözmenin öğrencilerin matematiğe yönelik başarı duygularına etkisi nasıldır?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada ders öncesi ve sonrası değişim inceleneceği için zayıf deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest desen kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı Sakarya ili Serdivan ilçesinde bulunan 24 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin matematiğe yönelik başarı duygularını belirlemek amacıyla “Ergenlik Öncesi Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Başarı Duyguları Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bir istatistik programından yararlanılmış uygulama öncesi ve sonrası elde edilen verilere ilişkin karşılaştırmalar yapılmıştır. Bulgular doğrultusunda çıkan sonuçlar alanyazınla tartışılarak araştırmacılara, öğretmenlere ve müfredat geliştirme sürecine yönelik öneriler sunulmuştur.