Arşiv Dünyası , cilt.7, sa.1, ss.1-14, 2020 (Hakemli Dergi)
ABSTRACT
Generation Z those born after 1995 account for the vast majority of students currently studying at Turkish universities,
including Information and Records Management departments. This generation has always been familiar with the internet,
social media and mobile technology, and is probably the most technologically savvy generation to date. The last decade
has witnessed an increase in the number of Information and Records Management departments opening up at Turkish
universities, and generally speaking, curricula aims to equip students with the skills necessary to enter the archival or
information management profession in the digital age. The following character archetypes will be used throughout the talk
to analyse the issues faced by students upon entering the archival profession in the digital age: students are protagonists,
who are responsible for shaping their own professional destinies but face obstacles along the way; they can also act as
advocates for change but this is dependent on their own personal development. Mentors are universities and academics,
who support the intellectual development of students, the Sage represents knowledgeable government agencies who offer
advice and guidance on archival practice (primarily archives), and the Trickster represents the fluidity and flux of the field
of information management and recordkeeping- sometimes luring the student (protagonist) into a false sense of security in
the digital age. This false sense of security stems from the fact that electronic records and archival management poses risks
and challenges that didn’t exist in the paper world, such as the long-term preservation of born-digital records. Upon
graduation students in Turkey will enter a profession that requires the innovative re-thinking of current practices. This
article examines whether the education students receive in terms of electronic information management and recordkeeping
equips them to work with born-digital records in an archival context.
Keywords: Generation Z, Digital Archives, Recordkeeping
DİJİTAL ÇAĞDA ARŞİVLER: TÜRK Z KUŞAĞININ BU DEĞİŞİME
HAZIRLIĞI
ÖZ
1995'ten sonra doğan Z kuşağı, Bilgi ve Belge Yönetimi bölümleri de dahil olmak üzere Türkiye’deki
üniversitelerde okuyan öğrencilerin büyük çoğunluğunu oluşturmaktadır. Bu kuşak internet, sosyal medya ve
mobil teknolojiye aşinadır ve muhtemelen bugüne kadar teknolojik anlamda en bilgili nesildir. Son on yılda,
Türkiye’deki üniversitelerde açılan Bilgi ve Belge Yönetimi bölümlerinin sayısında bir artış görülmektedir ve
müfredatlar öğrencileri dijital çağda arşiv veya bilgi yönetimi mesleklerindeki gerekli becerilerle donatmayı
amaçlamaktadır.. Konuşma boyunca, farklı rol modelleri ele alınacaktır; öğrenciler, kendi profesyonel
kaderlerini şekillendirmekten sorumlu olan ancak yol boyunca engellerle karşılaşan Ana Karakterlerdir;
değişimin savunucusu olarak da hareket edebilirler, ancak bu kendi kişisel gelişimlerine bağlıdır. Mentorlar,
öğrencilerin entelektüel gelişimini destekleyen üniversiteler ve akademisyenlerdir. Bilge, arşiv uygulamaları
hakkında yol gösteren kamu kurumları temsil eder (başta olmak üzere arşivler). Yanıltıcı ise bilgi ve belge
yönetimi alanının akışkanlığını ve değişkenlini temsil eder – kimi zaman hilekâr, öğrenciye (ana karakteri),
dijital çağda, sahte bir özgüven duygusu hissettirir. Bu sahte özgüven duygusu, elektronik belge ve arşiv
yönetimlerinin, dijital belgelerin uzun süreli korunması gibi, fiziksel belgelerin dünyasında var olmayan
risklerinden ve zorluklarından kaynaklanmaktadır. Mezunlar hâlihazırda kullanılan uygulamalarının girişimci
bir şekilde gözden geçirilmesi gerektiren bir mesleğe adımlarını atacaklardır. Bu çalışma, elektronik bilgi ve
belge yönetimi eğitiminin mezun öğrencilerin ileride doğuştan dijital belgelerle çalışmak için yeterli olup
olmadığını inceleyecektir.
Anahtar Kelimeler: Z Kuşağı, Dijital Arşivler, Belge Yönetimi