60-72 Aylık Çocuklara Uygulanan Bilgisayar Destekli Görsel Algı Programı’nın Etkisi


Kanburoğlu V., Balaban Dağal A.

Uluslararası Stem ve Eğitim Bilimleri Kongresi, Muş, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2018, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Muş
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küçük çocuklar, yetişkinler tüm bireyler yaşamlarını devam ettirirken öğrendikleri her şeyi görsel algıları ile daha iyi öğrenmektedirler. Erken çocukluk döneminde yapılan tüm görsel algiya yönelik çalışmalar, etkinlikler çocukların görsel algılarındaki gelişmeye katkı sağlar öğrenmelerini kolaylaştıracak, hayatı anlamlandırmalarına katkı sağlayacaktır. Ayrıca çocukların erken çocukluk dönemlerinde teknolojiye karşı ilgilerinin yadsınamayacak ölçüde yüksek olduğu gözlemlenmektedir. Bu durum, eğitimde bilgisayar kullanımı üzerine odaklanılmasına sebep olmuştur. Bu noktalardan hareketle araştırmanın amacı 60-72 aylık çocuklarda bilgisayar destekli görsel algı programının etkililiğini araştırmaktır. Araştırma, deneysel model olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örnekleminin seçiminde Kadıköy ilçesinde yer alan okullar rastgele seçilmiştir. Seçilen okullarda yer alan çocuklar deney ve kontrol gruplarına seçkisiz atama yöntemi ile atanmıştır. Seçkisiz atama yöntemi ile belirlenen deney ve kontrol gruplarında 36 şar öğrenci bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak "kişisel bilgi formu" ve Metin ve Aral tarafından 2013 yılında uyarlanan "Motor Beceriden Bağımsız Görsel Algı testi-3" kullanılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı 85'tir. Adı geçen ölçek "Araştırma Projesi" dersi kapsamında öğretmen adaylarının desteği ile yürütülmüştür. Ölçek çocuklara sessiz bir ortamda öğretmen adayları tarafından 15 dakikalık bir sürede bireysel olarak uygulanmıştır. Ardından her hafta her çocuğa 10-15 dakikalık sürelerde bilgisayar ortamında hazırlanmış görsel algı programı uygulanmıştır. Programın uygulanmasının ardından son testler yapılmıştır. Araştırma sonucunda yapılan bağımlı ve bağımsız t testle sonucunda, deney grubu ön test son test sonuçları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak kontrol grubunun ön- son test sonuçları arasında farklılığa rastlanmamıştır. Ayrıca deney grubu ve kontrol gruplarının son testleri değerlendirildiğinde de deney grubu lehine anlamlı farklılığa ulaşılmış olması hazırlanan programının etkililiğini ortaya çıkarmıştır.

Young children, adults, and all individuals learn everything they need to continue their lives better through their visual perception. All visual perception-oriented studies and activities carried out in early childhood contribute to the development of children's visual perception, facilitate their learning, and help them make sense of life. Furthermore, it has been observed that children's interest in technology in early childhood is undeniably high. This situation has led to a focus on the use of computers in education. Based on these points, the aim of the study is to investigate the effectiveness of a computer-assisted visual perception programme in children aged 60-72 months. The study was designed as an experimental model. Schools in the Kadıköy district were randomly selected for the study sample. Children from the selected schools were assigned to the experimental and control groups using a random assignment method. There are 36 students in each of the experimental and control groups determined by the random assignment method. The ‘personal information form’ and the ‘Motor Skills Independent Visual Perception Test-3’ adapted by Metin and Aral in 2013 were used as data collection tools. The internal consistency coefficient of the scale is 85. The aforementioned scale was conducted with the support of teacher candidates as part of the ‘Research Project’ course. The scale was administered individually to the children by teacher candidates in a quiet environment within 15 minutes. Then, every week, each child was