22. Pazarlama Kongresi, Trabzon, Türkiye, 28 Eylül 2017 - 30 Eylül 2018, cilt.1, ss.1112-1132
Globalleşme süreci ile birlikte tüm dünya işletmeler için açık bir pazar haline gelmeye
başlamıştır. Böylece işletmelerin gerek yerel pazarlarda gerek uluslararası pazarlarda
rakiplerine karşı çeşitli üstünlüklere sahip olma gerekliliği doğmuştur. Rekabet gücü olarak
nitelendirilebilecek olan bu kavram işletmelerin hayatta kalabilmeleri için sahip olmaları
gereken temel özelliklerden biri olmuştur. İşletmeler bu gücü elde edebilmek için inovasyon,
Ar-Ge, tasarım gibi çeşitli faaliyetler yürütmüşlerdir. Bu çalışmada inovasyon, Ar-Ge ve
tasarım faaliyetlerinin birleşik rekabet gücü üzerindeki etkisinin ortaya çıkartılması
amaçlanmıştır. Çalışmanın ana kütlesini TİM-İlk 1000 İhracatçı listesinde yer alan işletmeler
ve T.C Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından Ar-Ge Merkezi Desteği alan 410 işletme
oluşturmuştur. Bu işletmeler arasından basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 313
işletme çalışmanın örnek kütlesini teşkil etmiştir. CATI yöntemi ile toplanan veriler regresyon
ve fark testlerine tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda inovasyon, Ar-Ge ve tasarım
faaliyetlerinin birleşik rekabet gücü üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu saptanmıştır.