Kanıt Temelli Öğrenmeyi Hayat Bilgisi Dersinde Uygulamanın Etkililiğine Bakmak: Bir Eylem Araştırması


Creative Commons License

Başpınar N., Kabapınar Y.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.14, sa.2, ss.293-330, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öğrenmeye olan ilgi tarih boyunca öğrenmenin doğasının sorgulanmasına neden olmuştur. Öğrenmenin doğasının diğer bir değişle öğrenmenin nasıl gerçekleştiği sorusunun cevabı olan öğrenme anlayışı tarih boyunca değişime uğrayarak günümüz öğrenme anlayışını oluşturmuştur. Öğrenme anlayışı geçmişte öğrencinin bilgiyi alan pasif bir yapıda olduğunu vurgularken günümüz öğrenme anlayışı öğrencinin bilgiyi alan, işleyen ve yeniden düzenleyen aktif bir yapıda olduğunu vurgulamaktadır. Hayata dair konuların yer aldığı Hayat Bilgisi derslerinin hayatın izlerini taşıyan kanıtlar ışığında ele alınması öğrencinin aktif olduğu günümüz öğrenme anlayışına katkı sağlayacağı düşüncesi araştırmanın çıkış noktası olmuştur. Nitekim bu çalışmanın amacı, Hayat Bilgisi dersi öğrenme ortamlarında, görsel ve yazılı kanıtlar kullanarak kanıta dayalı öğretimin etkililiğini değerlendirmek ve öğrenme anlayışına yeni bir bakış açısı getirmektir. Kanıt temelli öğrenme merkezinde hazırlanan bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırma desenine göre şekillenmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları olarak sınıf içi iletişim kayıtları, çalışma yaprakları, öğrenci ön ve son algı anketi, etkinlikler, rubrikler kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ilinin Sancaktepe ilçesine bağlı bir devlet ilkokulunun 3. sınıf öğrencilerinden, 25 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre, Hayat Bilgisi dersi öğrenme sürecinin ve uygulama süreci sonunda yapılan etkinliklerin çok nitelikli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The interest in learning has led to the questioning of the nature of learning throughout history. The understanding of learning, which is the answer to the question of the nature of learning, in other words, how learning occurs, has changed throughout history and formed today's understanding of learning. While the understanding of learning emphasized that the student was in a passive structure receiving information in the past, today's understanding of learning emphasizes that the student is in an active structure that receives, processes and reorganizes information. The starting point of the research was the idea that considering the Life Studies lessons, which include life-related issues, in the light of evidence bearing the traces of life, will contribute to the current understanding of learning in which the student is active. As a matter of fact, the aim of this study is to evaluate the effectiveness of evidence-based teaching by using visual and written evidence in Life Studies course learning environments and to bring a new perspective to the understanding of learning. This study, which was prepared in an evidence-based learning center, was shaped according to the action research design, one of the qualitative research methods. In-class communication records, worksheets, student pre- and post-perception questionnaire, activities, rubrics, student and researcher diaries were used as data collection tools of the research. The data obtained from the data collection tools were evaluated through content analysis. The study group of the research consists of 25 students from the 3rd grade of a public primary school in the Sancaktepe district of Istanbul. According to the results of the research, it has been concluded that the learning process of the Life Studies course and the activities carried out at the end of the application process are very qualified.