PAKISTAN JOURNAL OF MEDICAL AND HEALTH SCIENCES, cilt.15, sa.7, ss.0-2098, 2021 (ESCI)
Spor
endüstrisi, küreselleşmenin etkisi ile pazarlama stratejilerinde
farklılaşmalara sebep olmuştur. Bu farklılaşmanın sonucunda üreticiler,
müşterilerin isteklerini üretimin odak noktasına koymuştur. Çalışmada; Nike
markasının, kişileri etkilemek amacıyla yaptıkları tanıtım videoları içerisinde
ki retro pazarlama uygulama alanı faaliyetleri kapsamında yer alan etkileşim
unsurlarının neler olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmanın
örneklemini; Nike markasının retro ürünleri ile birlikte artırılmış gerçeklik
teknolojisinin yer aldığı: Nike Air Max 2090 Bulut, Air Force I Şehrini Keşfet,
Nike Air Max 2090’ını Oluştur, Nike Air Max 720 Günü isimli 4 tanıtım videosu
oluşturmaktadır. Örneklem belirlerken yoğunluk örneklem yöntemi kullanılmıştır.
Yoğunluk örneklemesi, aşırı veya sıra dışı durumlardan ziyade, araştırılan
olgunun en iyi veya en zengin bilgi içeren örneklerini kapsamaktadır. Araştırma
yöntemi olarak ‘‘Temel Nitel Araştırma Modeli’’ uygulanmıştır. Temel nitel
araştırmanın ana amacı, insanların oluşturduğu anlamları ortaya çıkarmak ve
yorumlamaktır. Çalışmada desen olarak; doküman incelemesi tekniği
kullanılmıştır. Nitel araştırmada kullanılan dokümanlar dört türden oluşur:
Kamu kayıtları ve kişisel belgeler birinci ve ikinci tür, popüler kültür
dokümanları üçüncü tür, filmler, videolar, resimleri içeren görsel dokümanlar
ise dördüncü türü oluşturur. Bu çalışma, dördüncü tür kapsamındaki görsel
dokümanlar kısmında yer alan videolardan oluşmaktadır. Çalışmamızda elde edilen
verilerin analizi; ‘Sporda Retro Pazarlama Uygulama Alanı’ çerçevesinde 5 ana
başlık ve 10 alt başlığa göre gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak; Nike markası,
retro pazarlama çerçevesinde tüketicilerine eski ve yeni özelliklerin birleşimi
ile ortaya çıkan ürünlerini sunmak ve geçmiş ile duygusal bağ kurmalarını
sağlamak için artırılmış gerçeklik teknolojisini kullanmıştır. Sporda retro
pazarlama uygulama alanının imgeler
başlığı altında; marka ile özdeşleşen Air Max ve Air Force ayakkabı
modellerinin yeniden tasarımına, oyun günü promosyonları içerisinde ise
eşantiyonlar ve temalı oyunlar/etkinlikler başlıklarına vurgu yapıldığı
görülmüştür.
Anahtar Kelimeler; Spor Endüstrisi, İletişim, Retro Pazarlama, Artırılmış Gerçeklik, Tanıtım