Introducing Retro Products In The Sports Industry With Augmented Reality Applications


Creative Commons License

ÇEVİK A., YORULMAZLAR M. M.

PAKISTAN JOURNAL OF MEDICAL AND HEALTH SCIENCES, cilt.15, sa.7, ss.0-2098, 2021 (ESCI) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 7
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.53350/pjmhs211572094
  • Dergi Adı: PAKISTAN JOURNAL OF MEDICAL AND HEALTH SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), EMBASE
  • Sayfa Sayıları: ss.0-2098
  • Anahtar Kelimeler: Sports Industry, Communication, Retro Marketing, Augmented Reality, Promotion
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Spor endüstrisi, küreselleşmenin etkisi ile pazarlama stratejilerinde farklılaşmalara sebep olmuştur. Bu farklılaşmanın sonucunda üreticiler, müşterilerin isteklerini üretimin odak noktasına koymuştur. Çalışmada; Nike markasının, kişileri etkilemek amacıyla yaptıkları tanıtım videoları içerisinde ki retro pazarlama uygulama alanı faaliyetleri kapsamında yer alan etkileşim unsurlarının neler olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini; Nike markasının retro ürünleri ile birlikte artırılmış gerçeklik teknolojisinin yer aldığı: Nike Air Max 2090 Bulut, Air Force I Şehrini Keşfet, Nike Air Max 2090’ını Oluştur, Nike Air Max 720 Günü isimli 4 tanıtım videosu oluşturmaktadır. Örneklem belirlerken yoğunluk örneklem yöntemi kullanılmıştır. Yoğunluk örneklemesi, aşırı veya sıra dışı durumlardan ziyade, araştırılan olgunun en iyi veya en zengin bilgi içeren örneklerini kapsamaktadır. Araştırma yöntemi olarak ‘‘Temel Nitel Araştırma Modeli’’ uygulanmıştır. Temel nitel araştırmanın ana amacı, insanların oluşturduğu anlamları ortaya çıkarmak ve yorumlamaktır. Çalışmada desen olarak; doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Nitel araştırmada kullanılan dokümanlar dört türden oluşur: Kamu kayıtları ve kişisel belgeler birinci ve ikinci tür, popüler kültür dokümanları üçüncü tür, filmler, videolar, resimleri içeren görsel dokümanlar ise dördüncü türü oluşturur. Bu çalışma, dördüncü tür kapsamındaki görsel dokümanlar kısmında yer alan videolardan oluşmaktadır. Çalışmamızda elde edilen verilerin analizi; ‘Sporda Retro Pazarlama Uygulama Alanı’ çerçevesinde 5 ana başlık ve 10 alt başlığa göre gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak; Nike markası, retro pazarlama çerçevesinde tüketicilerine eski ve yeni özelliklerin birleşimi ile ortaya çıkan ürünlerini sunmak ve geçmiş ile duygusal bağ kurmalarını sağlamak için artırılmış gerçeklik teknolojisini kullanmıştır. Sporda retro pazarlama uygulama alanının imgeler başlığı altında; marka ile özdeşleşen Air Max ve Air Force ayakkabı modellerinin yeniden tasarımına, oyun günü promosyonları içerisinde ise eşantiyonlar ve temalı oyunlar/etkinlikler başlıklarına vurgu yapıldığı görülmüştür.

 

Anahtar Kelimeler; Spor Endüstrisi, İletişim,  Retro Pazarlama, Artırılmış Gerçeklik, Tanıtım