Yer bilimi kavramlarının öğretiminde grup döngüsü ile yapılandırılmış işbirlikli öğretim


Uyanık S., Şekerci M., Önen Öztürk F., Ağlarcı Özdemir O.

International journal of geography and geography education (Online), sa.56, ss.63-91, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada grup döngüsüyle yapılandırılmış işbirlikli öğretim ile yürütülen yer bilimleri dersinde fen bilgisi öğretmen adaylarının kavram öğrenmelerinin belirlenmesi ve uygulamaya yönelik görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu lisans 3. sınıfta öğrenim gören 62 Fen Bilgisi Öğretmenliği öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada veriler işbirlikli öğrenmenin öğrenme ve öğretmeye katkılarını değerlendiren açık uçlu sorular ve adayların oluşturdukları kavram haritaları kullanılarak toplanmıştır. Açık uçlu sorulardan elde edilen veriler, «işbirlikli öğrenmenin öğrenme deneyimine katkısı», «öğretme deneyimine katkısı», «olumlu/olumsuz yönleri» ve «öneriler» temaları altında analiz edilmiştir. Kavram haritaları Kavram Haritası Değerlendirme Rubriği’ne göre değerlendirilmiştir. Sonuçlar bu yöntemin öğrenme sürecinde kalıcılığı artırdığını koymuştur. Ancak işbirlikli öğrenmenin bazı eksik öğrenmelere ve sınıfta karmaşaya yol açabileceği da belirtilmiştir. İşbirlikli öğrenmenin kavramlar arası bağları kurmayı desteklediği ancak kavramlar arası çapraz bağların kurulmasında ve kavramların örneklendirilmesinde yetersiz kaldığı sonucuna varılmıştır.

This study aimed to determine the concept learning of pre-service science teachers in earth science courses conducted with collaborative teaching structured with group cycles and to explore their views on the implementation. A total of 62 third-year pre-service science teachers participated. Data were collected through open-ended questions assessing the contributions of cooperative learning to teaching and learning, as well as concept maps created by the participants. Open-ended questions were analyzed under the themes of “contribution to learning experience,” “contribution to teaching experience,” “positive/ negative aspects,” and “suggestions.” Concept maps were evaluated using the Concept Map Assessment Rubric. The results showed that the method facilitated learning and increased retention but also led to some incomplete learning and classroom confusion. While cooperative learning supported concept learning, it was found to be insufficient in establishing advanced conceptual connections and providing effective examples.