MILLI EGITIM, cilt.52, sa.240, ss.2615-2642, 2023 (Scopus)
Öğretmenlerin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerini tercih etme
nedenlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılan bu
çalışmada, öncelikle bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Bu ölçme aracı
kullanılarak, öğretmenlerin öğretim yöntem tercihlerini etkileyen
faktörler, bu faktörlerin önem sıraları ve faktörlerin görev yapılan
öğretim kademesi, cinsiyet ve mesleki deneyime göre değişip değişmediği
analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri, İstanbul İli Anadolu yakasında
bulunan farklı ilçelerde görev yapan 371 öğretmenden toplanmıştır.
Araştırma kapsamında geliştirilen “Öğretmenlerin Öğretim Yöntemi
Tercihlerini Etkileyen Faktörler Ölçeği” 37 madde ve sekiz alt boyuttan
oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin yöntem
tercihlerini sırasıyla; öğretilecek konunun yapısı, kullanılan öğretim
yönteminin özellikleri, öğrencilerin önbilgisi, yeteneği, tutumu gibi
özellikleri, öğrencilerin beklentileri, okulun fiziki yapısı, öğretmenin
kendine olan güveni, kullanılacak yöntemin bilinirliği, fiziki-ekonomik
imkânlar ve öğretmenin kaygılarının belirlediği tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin yöntem tercihlerinde öğrenci ve öğretmen merkezli
yaklaşıma eşit oranda önem verdikleri görülmektedir. Ayrıca, ilkokul ve
ortaokul öğretmenlerinin tercihlerinde öğrencileri daha fazla dikkate
aldığı, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin tercihlerinin benzer olduğu,
kadın öğretmenlerin yöntem tercihlerinde öğrenci özelliklerini, konu ve
yöntem özelliklerini daha fazla dikkate aldığı, mesleğe yeni başlayan
öğretmenlerin, deneyimli öğretmenlere göre yöntem tercihlerinde tüm
faktörlerden daha fazla etkilendikleri tespit edilmiştir.