3.Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi, Krakow, Polonya, 5 - 08 Temmuz 2018
Eğitim programlarının amaç, içerik,
öğretim süreçleri ve değerlendirme öğelerinden “öğretim süreçleri” öğretmenler tarafından yürütülür. Öğretim
süreçleri de öğretimin planlanması, öğretimin uygulanması ve öğretimin
değerlendirilmesi aşamalarından oluşur. “Öğretimin
uygulanması” hedef davranışlara ve konuya uygun olarak seçilen öğretim
modelleri ve stratejilerinin önceden hazırlanan öğretim planlarına göre işe
koşulmasıdır. Bu çalışmanın amacı 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletinde ilkokul 3. Sınıf
öğretmenlerinin Sachunterricht dersini
nasıl uyguladıklarını; 1) öğrenme ortamı,
2) öğretim yöntem ve teknikleri, 3) öğretim materyalleri, 4) öğretim
etkinlikleri 5) okul dışı öğrenme, 6) iş birliği yapılan kurumlar, 7)
öğrencinin derse katılımı, 8) farklı seviyelerdeki öğrenciler başlıkları
altında tespit etmektir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden tekli durum çalışmasıdır. Kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile
seçilen üç ayrı ilkokuldan olmak üzere toplam 6 üçüncü sınıf öğretmeni bu
araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama
yöntemlerinden gözlem ve görüşme
yöntemleri kullanılmıştır. Yarı
yapılandırılmış gözlem formu kullanılarak toplam 30 gözlem yapılmış ve
öğretmenlerle birebir görüşme yoluyla
sınıf öğretmenlerinin bu dersin öğretimini nasıl uyguladıklarına dair veriler
elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi ile analiz edilmekte; verilerin analizi ve yorumlama süreci
devam etmektedir. Ancak ön bulgulara göre gözlemlerde ve görüşmelerde şu
kavramlarla karşılaşılmıştır: farklılaştırılmış
öğretim tasarımı, eylem odaklı öğretim yaklaşımı, istasyonlar, grup çalışması,
sunum, gezi, deney yapma, bireysel farklılıklar. Ayrıca öğretim
uygulamalarında, öğrenciler ders kitapları
kullanmamakta, öğretmenler genellikle kaynak kitaplardan fotokopi yoluyla
çoğaltarak veya kendi hazırladıkları çalışma kağıtları ile öğretim
etkinliklerini gerçekleştirmekte; öğrenciler tarafından defter ve dosya
kullanılmakta, geri dönüşüm malzemeleri ile konuya göre tasarım yapılmakta,
sınıflarda farklı köşeler oluşturularak görevini erken bitiren öğrenciler
serbest etkinlikler yapmakta, medya araçları az kullanılmakta, okulda dersin
temalarına uygun materyaller bulunmaktadır. Öğrenme ortamı olarak genellikle
sınıflar kullanılsa da temalarla ilişkili okul dışı öğrenmeler için müze, kurum, şehir ve fabrika gibi yerlere
gezilerin düzenlendiği görülmektedir.
Türkiye’deki Hayat Bilgisi gibi
disiplinlerarası bir ders olan Sachunterricht dersinin nasıl öğretildiğini
inceleyen bu çalışmanın alana farklı bir bakış açısı kazandıracağı
düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sachunterricht,
öğretim yöntemleri, öğretim materyalleri, farklılaştırılmış öğretim tasarımı,
eylem odaklı öğretim yaklaşımı