V. International Multidisciplinary Congress of Eurasia (IMCOFE), Barcelona, İspanya, 24 - 26 Temmuz 2018, ss.403-418
Özet
Beden üzerinde sergilenmesi, kişinin estetik ve güzellik güdülerine katkı sunması, sosyal ve kültürel bir gösterge unsuru olması, iktisadi ve sınıfsal vurguları içermesi ve kişinin zihniyet ve psikolojik dünyasına olumlu etki ve katkılarından dolayı diğer sanat dallarından ayrılan mücevher, takan kişi ile bütünleşen ve etkileşen bir doğaya sahiptir.
Kişiye özel takı ve mücevher tasarımcısı; kişi ve kitle arasında nesne-mesaj ilişkisini kurarak köprü görevi gören kişidir. Zira takılar kişinin, estetik zevk ve beğenilerinin yanı sıra; sosyal, kültürel, inançsal, psikolojik ve zihniyet dünyasının bir yansımasıdır. Bu bağlamda, kişinin tercih ettiği takılar analiz edildiğinde, kişinin kimliğine dair önemli verileri içerisinde barındıran ikonik objeler olduğu görülmektedir. Söz konusu veriler bazen biçimsel olarak doğrudan doğruya bazen ise biçimlerinden soyutlanmış ancak bağlamlarından koparılmayan iç içe geçmiş simge ve anlamlar bütünü olarak karşımıza çıkarlar. Klasik ve soyutlanmış formaların ayrı ayrı irdelenmesi dolayısıyla kişinin, entelektüel ve coşkusal toplum içerisindeki hiyerarşik ve sosyal pozisyonunun vurgularını içerdiği görülmektedir. Tikel bağlamda kişinin çözümlenmesine aracı olan bu formlar tümel bağlamda ait olunan toplumun sosyo-kültürel, siyasi, iktisadi dokusuna ait önemli ipuçlarını barındırırlar. Nitekim tarihsel takılar günümüzde, toplumun yapısının çözümlenmesinde göstergebilim unsuru olarak kullanılmaktadırlar.
Eski dönemlerde, takılar, toplulukları imleyen ikonik objeler ve sosyal ve kültürel yaşamın konsantre anlamlar içeren ikonik objeleri ve iktisadi birer meta iken artık günümüzde güzel sanatların bir alanı olarak kabul edilmekte, bu objeler minyatür sanat eserleri ve bu eserleri üretenlere mücevher tasarımcısı denilmektedir. Ancak söz konusu tasarımlar salt kişinin tercihleri, zevk ve beklentileri doğrultusunda form kazanmayıp bunun yanı sıra tasarımcının özgün yaratıcılığı işe koşulmaktadır. Böylece ilgili tasarım; kişi, toplum ve tasarımcı bileşkesinden oluşan üçlü kaynaktan beslenmektedir. Bu çalışmada dolayısıyla, takı nezdinde kadın, kadın nezdinde takı döngüsel etkileşimi irdelenecek olup, takının salt estetik ve süslenme unsuru ya da meta aracı değil aynı zamanda kişinin kimliğinin çok yönlü analizine katkı sunan önemli bir Göstergebilim unsuru olduğu ortaya konmaya çalışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Mücevher, Takı, Kişiye Özel Takı, Kimlik Okuma, Göstergebilim