TİDEACADEMIA, cilt.2, sa.1, ss.33-70, 2020 (Hakemli Dergi)
Çalışmada, insanların içinde
bulundukları toplumunun kültüründen etkilendikleri gerçeğinden yola çıkılarak,
iç denetçilerin de birey olarak şekillendikleri kültürü iç denetim
faaliyetlerine taşıdıkları varsayımı araştırılmıştır. Çalışmanın amacı; kültürün
iç denetçi ve iç denetim üzerindeki etkisini incelemektir. Etkinin
ölçülebilmesi için Hofstede’nin kültür modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri
toplama yöntemi olarak anket uygulanmış ve anketler internet üzerinden
gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla araştırmaya özel olarak Google Forms üzerinden
bir form tasarlanmış ve anket özel olarak kodlandırılmıştır. Anket formu
kültürel sorular, denetim soruları ve kişisel sorular olmak üzere üç bölümden
meydana gelmektedir. Araştırma evrenini Türkiye’de faaliyet gösteren iç
denetçiler oluşturmaktadır. Tüm iç denetçilere ulaşımın imkansız olduğu
düşünüldüğünden evren içinden CIA sertifikasına sahip iç denetçiler örneklem
olarak seçilmiştir. Bireylere LinkedIn üzerinden ve ayrıca TİDE aracılığıyla
elektronik posta ile çalışmanın konusu ve ankete çevrim içi gerçek zamanlı
ulaşabilecekleri adres linki gönderilmiştir. Toplanan verilerle yapılan
analizler sonucunda da güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma, toplulukçuluk ve
erillik boyutlarının iç denetim ve iç denetçi üzerinde kısmen etkisi olduğu
sonucuna varılmıştır.
In the study, based on the
reality that the people are in%uenced under the culture of their own society,
the assumption is analysed that the internal auditors also carry their
behaviours being infuenced personally by the culture to their auditing
activities. Purpose of the study is to examine the infuence of the culture on
internal auditor and internal audit. Cultural model of Hofstede is used for the
measurement of such infuence. “Questionnaire method” is used as a method of
data collection through internet. For this purpose, a customized form was
designated on Google Forms and “the questionnaire” is enrypted. 'e
questionnaire form is consisting of three parts which are questions regarding
culture, audit and personal questions. Internal auditors employed in Turkey are
chosen as “target group”. Certified internal auditors registered to TIDE
(Türkiye İç Denetçiler Enstitüsü – Turkey Internal Auditors Institute) are
chosen as sample group, due to impossibility to reach all of the
auditors. The subject of the study and an address link providing attendants
to be able to online real time access to the related questionnaire are sent to
each of the attendants via LinkedIn and by email through TIDE. And the results of
the analyses show us that the dimensions of the power distance, uncertainity
avoidance, collectivism and masculinity have limited infuence on internal audit
and internal auditors.