Araştırmanın amacı, 1970’ler ve 2000’ler Türk filmlerinde romantik ilişki yaşayan başrol karakterlerin, aşka ilişkin tutumlarındaki değişimlerin incelenmesi ve kişilik özelliklerinin Transaksiyonel Analiz Ego Durumlarına göre çözümlenmesidir. Çalışma nitel bir doküman analizi çalışmasıdır. Seçilen dört filmdeki başrol karakterlerin baskın olarak sergiledikleri ego durumu kişilik özellikleri ve aşk üslupları betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. İncelenen filmlerdeki kadın ve erkek karakterlerin ego durumlarının 1970’lerden 2000’li yıllara değişim gösterdiği bununla birlikte çiftlerin ego durumlarının birbirlerini tamamlayıcı durumunu koruduğu görülmüştür. 70’li yıllardan incelenen filmlerdeki kadın karakterlerde yansıtılan baskın ego durumu çocuk ego durumu iken; 2000’li yıllardan incelenen filmlerdeki yansıtılan baskın ego durumu yetişkin ve ebeveyn ego durumudur. Benzer şekilde 70’ler filmlerindeki erkek karakterlerde yansıtılan baskın ego durumu ebeveyn ego durumu iken 2000’lerde yansıtılan baskın ego durumu yetişkin ve ebeveyn ego durumudur. Ayrıca 1970’lerden 2000’li yıllara filmlerdeki aşk tutumlarında da değişim olduğu görülmüştür. 70’ler filmlerinde arkadaşça aşk baskınken 2000’ler filmlerinde tutkulu aşk baskın bulunmuştur. Ego durumlarının ve aşk üsluplarının ve bunların zamana bağlı değişiminin filmler üzerinden incelenmesi duygusal ve davranışsal özelliklerin yanı sıra toplumsal yapının değişiminin incelenmesine dair alternatif bir kaynak sunabilir.
This study aimed to investigate the changes in attitudes of love styles of leading actors and actresses in romantic relationships in Turkish movies in the 1970s and 2000s and to investigate their personality traits ac-cording to Transactional Analysis Ego States. The study is a qualitative document analysis study. The descriptive analysis method was utilized to determine the dominant ego states and love styles of characters in the selected four movies. It was found that the ego states of leading char-acters in the movies chosen changed from the 70s to the 2000s. While the dominant ego state of the leading female characters in the 70s movies was child ego state, the dominant ego states in the 2000s movies were adult and parent ego states. Whereas the dominant ego state of the leading male characters in the 70s movies was parent ego state, the dominant ego states in the 2000s movies were child and parent ego states. Moreover, the ego states of the leading male and female characters in all movies remained as complementary ego states. In addition, there were changes in movies in terms of love styles from the 70s to the 2000s. While the dominant love style was friendship love in the 70s movies, it was passionate love in the 2000s movies. Examining ego states and love styles and their changes over time through movies may provide an alternative source for studying the change in emotional and behavioral characteristics and social structure.