Gelecek zaman algısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması


Creative Commons License

Avcı S., Erden A. M.

Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.3, sa.37, ss.1-12, 2009 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 37
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source
  • Sayfa Sayıları: ss.1-12
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, Husman ve Shell (1996) tarafından geliştirilen gelecek zaman algısı
ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır.
Araştırma 430 üniversite öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği, açımlayıcı
faktör analizi yoluyla tespit edilmiştir. Güvenirlik için iç tutarlılık ve test tekrar test katsayıları
incelenmiştir. Dil eşdeğerlik bulgusuna göre, ölçeğin, bağlılık, değer, hız ve genişlik alt
boyutlarının orijinal İngilizce formları ile uyarlanan Türkçe formları arasında sırasıyla .79, .83,
.57 ve .78 düzeyinde pozitif ilişki olduğu görülmüştür. Yapılan açımlayıcı faktör analizi
sonucunda, orjinaline uygun olarak ölçeğin dört alt boyuttan oluştuğu görülmüştür. Madde
analizi sonucunda, madde toplam korelasyonlarının .40- .84 arasında, madde kalan
korelasyonlarının .27-68, arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı bağlılık,
değer, hız ve genişlik alt boyutları için sırasıyla .82, .66, .67 ve .76, test-tekrar-test güvenirlik
katsayısı ise .72, .80, .71 ve .45 olarak bulunmuştur. Bu bulgulara dayanarak, gelecek zaman
algısı ölçeğinin üniversite öğrencilerinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğu söylenebilir

The aim of this study is evaluating the validity and reliability of Future Time Perspective Scale
developed by Husman and Shell in 1996 for the conditions in Turkey. Sample of study consist
of 430 university student. Results of language equivalence indicated that the correlation
between Turkish and English forms of the future time perspective scale’s connectedness, value,
speed and distance subscales were quite high (in order, .79, .83, .57 and .78 ). As a result of
factor analysis there are four sub scales like original English form. Internal consistency of
connectedness, value, speed and distance subscales were .82, .66, .67 and .76 in order and test
retest reliability coefficient were .72, .80, .71 and .45. The item-total correlations ranged from
.40 to .84, and item-reminder correlations ranged from .27 to 68. According to these findings,
Future Time Perspective Scale is a valid and reliable instrument that can be used on university
students.