Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.14, ss.756-777, 2018 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine karşı tutumları ve öz yeterlilik
algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik bilişsel
haritalarının belirlenmesidir. Karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın nicel
örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde eğitime devam eden 4 farklı üniversitedeki
261 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktır. Araştırmanın nitel katılımcılarını ise nicel örneklem
içerisinden seçilmiş 35 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı olarak okul öncesi
öğretmen adaylarının fen eğitimine karşı tutumlarının belirlenmesinde Hyung-Sook-Cho ve arkadaşları
(2003) tarafından geliştirilen ve uyarlama çalışması Ünal ve Akman (2006) tarafından yapılan "Okul
Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimine Karşı Tutum Ölçeği" ve öğretmen adaylarının öğretmen öz
yeterlilik durumlarını belirlemek amacıyla Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen ve
uyarlanması Diken (2004) tarafından yapılan "Öğretmen Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada
nitel veri toplama aracı olarak da görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri tek yönlü
varyans analizi (ANOVA), t-testi ve korelasyon analizi yapılarak, nitel verileri ise içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine karşı
tutum ve öğretmen öz yeterlilik algıları arasında pozitif ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuş olup,
öğretmen adayları kendilerini fen eğitimine ilişkin bilgili, algısı yüksek, fen olaylarına ilgili ve
üniversitede almış olduğu fen eğitimi dersinin kendisine yeterli düzeyde olduğunu ifade etmiştir. Bilişsel
harita bulgularında ise feni eğitim faaliyetlerinde kullanma nedenini en çok çocukların keşfederek
öğrenmesini sağlamasını, etkinlik hazırlarken zorlanma nedeni olarak en çok genel bilgi eksikliklerinin
olmasını, etkinlik hazırlarken zorlanmama nedeni olarak da en çok çevredeki her şeyin fenin konusu
olmasını ifade ettikleri görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Fen eğitimine yönelik tutum, öz yeterlik algısı, bilişsel harita, okul öncesi öğretmen
adayı
The aim of the research is to examine the relationship between preschool teacher candidates'
attitudes towards science education and self-efficacy perceptions and to determine the cognitive maps of
teacher candidates for science education. The quantitative sample of the research using the mixed
research method is to form 261 preschool teacher candidates in 4 different universities in the education
period of 2016-2017 academic year spring semester. The qualitative participants of the study are 35
teacher candidates. As a quantitative data collection tool, "Pre-School Teachers' Attitude Scale Against
Science Education" developed by Hyung-Sook-Cho et al. (2003) and adapted to Turkish by Unal and
Akman (2006) was used. "Teacher Self-Efficacy Perception Scale", which was developed by Gibson and
Dembo (1984) and adapted to Turkish by Diken (2004), was used to determine teacher self-sufficiency
status of teacher candidates. The interview form developed by the researchers was used as a qualitative
data collection tool in the research. Quantitative data of the study were analyzed by ANOVA, t-test and
correlation analysis and qualitative data were analyzed by content analysis. According to the results, there
was a positive, low level and significant relationship between pre-school teachers 'attitudes towards science education and teachers' self-efficacy perceptions. In the cognitive map findings, it was seen that
most of the children in the school spent most of their time learning about the reason for using them in
their educational activities and that they had the most general lack of information as the reason for the
difficulty in preparing the activity.
Keywords: Attitude toward science education, self-efficacy perception, cognitive map, preschool teacher
candidate