EKUAD, cilt.5, sa.1, ss.100-112, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgılarına yönelik
güdülenme düzeylerini ölçmek amacı ile “Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi Güdülenme
Ölçeği” (ÇDGÖ) geliştirilmesidir. Ölçek, öz düzenleme kuramına dayanılarak
hazırlanmıştır. 50 maddeden oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur.
Uzmanlardan gelen öneriler doğrultusunda madde sayısı 34’e düşürülmüştür. 34
maddelik taslak ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Marmara Üniversitesi’nde
138 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiki analizleri yapılmış
ve 9 madde atılarak ölçek 25 maddeye düşmüştür. Açımlayıcı faktör analizi
sonucunda ölçek dört faktörden oluşmuştur. Bu faktörler, ilgi, eğitim ortamı, çevre
ve mesleki beklentidir. Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi Güdülenme Ölçeğinin faktör
yapısının açımlayıcı faktör analizi ile belirlenmesinin ardından 246 öğrencilik yeni
bir örnekleme, ölçeğin 25 maddelik formu tekrar uygulanmış ve doğrulayıcı faktör
analizi yapılmıştır. 25 maddelik ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uyum
iyiliği indeksi değerlerinin kabul edilebilir olmadığı saptanmış ve ölçekte yer alan
1, 2, 13, 15, 16, 18 ve 21 numaralı maddeler atılmış ve DFA tekrarlanmıştır. 25
maddelik Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi Güdülenme Ölçeğinden 7 madde atılarak
ölçek 18 maddelik nihai şeklini almıştır. Ölçeğin iç tutarlığının saptanmasına
yönelik öncelikle Cronbach’s Alpha testi uygulanmıştır. Test sonuçlarına göre ölçek
geneline ilişkin Alpha güvenilirlik katsayısı 0,92 bulunmuştur. Buna göre ölçek
geneline ilişkin Alpha değeri son derece yüksektir ve ölçme aracı güvenilirdir. Bu
sonuçlar doğrultusunda Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi Güdülenme Ölçeğinin 18
maddeden oluşan son halinin, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
saptanmıştır.
The object of the study is to develop a Motivation Scale for Individual Instrument
Lesson (MSIIL) for measuring the motivation levels of music teacher candidates for
their individual instruments. The scale was prepared based on self-regulation theory.
An item pool of 50 items was created. The number of items was reduced to 34 in
accordance with the experts’ suggestions. Validity and reliability study of 34-item
draft scale was conducted on 138 students in Marmara University. The data obtained
was analyzed statistically and the number of the scale was reduced to 25 items by
removing 9 items. As a result of exploratory factor analysis, the scale consisted of
four factors. These factors were interest, educational environment, environment and occupational expectation. Upon determining the factor structure of the Motivation
Scale for Individual Instrument Lesson by the explanatory factor analysis, a new
sample of 246 students was applied the 25-item form of the scale again and
confirmatory factor analysis was performed.Values for the goodness of fit index of
the confirmatory factor analysis (CFA) of 25-item scale were found not to be
acceptable, then the items 1, 2, 13, 15, 16, 18 and 21 of the scale were removed and
CFA was repeated. The scale was finally reduced to 18 items by removing 7 items
from 25-item Motivation Scale for Individual Instrument Lesson. Cronbach's Alpha
test was firstly used to determine the internal consistency of the scale. According to
the test results, the alpha reliability coefficient for the overall scale was 0.92.
Accordingly, the alpha value of the overall scale is extremely high and the
measurement instrument is reliable. According to these results, it was determined
that 18-item final form of the Motivation Scale for Individual Instrument Lesson is
a valid and reliable measurement instrument.