Kitaplar, çocukların gerçek dünya ile bağ
kurmasını sağlayan araçlardan birisidir. İyi kurgulanmış,
uygun görsellerle bezenmiş, kaliteli resimli çocuk
kitapları, çocukların sadece eğlenceli zaman geçirmesini
sağlamakla kalmayıp, tüm gelişim alanlarının da olumlu
yönde desteklenmesini sağlayabilmektedir. Resimli çocuk
kitaplarının eğitici ve öğretici yönlerinin dikkate alındığı
bu çalışmada; okul öncesi dönem çocuklarına yönelik
resimli çocuk kitaplarında yer alan temel kavramların
incelenmesi ve bu temel kavramlar arasında fen
kavramlarının hangi sıklıkta yer aldığının belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, ağırlıklı
olarak İstanbul ve Ankara illerindeki yayınevlerinde
yayınlanmış olan ve İstanbul ili, Anadolu ve Avrupa
yakalarında bulunan, çocuk kitabevlerinden rastgele
olarak seçilmiş, okul öncesi dönem çocuklarına yönelik
200 resimli çocuk kitabı oluşturmaktadır. Döküman
analizine dayalı nitel bir araştırma olan bu çalışmanın
verilerinin toplanmasında araştırmacılar tarafından
geliştirilen “Temel Kavramlar Kontrol Listesi” ve “Kitap
Künye Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri,
Temmuz – Ağustos 2016 aylarında, üç araştırmacı
tarafından toplanmış olup verilerin değerlendirilmesinde,
betimleyici analizlerden frekans analizi uygulanmıştır.
Sonuç olarak; resimli çocuk kitaplarının kaç yaş grubuna
yönelik olduğuna dair bilginin kitapların çoğunda yer
almadığı; incelenen kitapların geneline bakıldığında bu
kitaplarda temel kavramların çok fazla yer almadığı;
çeviri kitaplarda okuma ve fen – matematik kavramlarının
yerli kitaplara oranla daha çok kullanıldığı belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Resimli hikaye kitabı, temel
kavramlar, BOEHM-3 2000
Books are tools that enable children to connect
with real world. Picture books that have high quality
fiction and visuals do not only help children to spend a
good time but also support children’s all developmental
areas. This study focuses on educational aspects of
children’s picture books. The aim of the study is to
analyze basic concepts in picture books for preschool
children and to determine the frequency of science
concepts among these basic concepts. The study group of
the research has created from 200 children's books for
preschool children, randomly selected from the children's
bookstores in Istanbul, Anatolia side and Europe side,
published mainly in Istanbul and Ankara publishing
houses. Document analysis of qualitative research method
was used in the study. “Basic Concepts Checklist” and
“Book Imprint Form” developed by researchers were used
for data collection. The data of the study was collected by
three researchers in July - August 2016 and frequency
analysis was applied from the descriptive analyzes in the
evaluation of the data. As a result; the information about
how many children's books are intended for the age group
is not included in the majority of the books; When the
general review of the books examined reveals that these
books do not take up much of the basic concepts; It has
been determined that the concepts of reading and science
- mathematics are used more in translated books than
the books written in Turkey.
Keywords: Picture book, basic concept, BOEHM-3 2000.