Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.488-510, 2023 (Hakemli Dergi)
Estetik metinlerin kullanılması ve yaratılması yoluyla estetik deneyimler edinmenin sosyal bilgiler
içeriğiyle daha derin etkileşimler başlatacağı düşünüldüğünden bu araştırmanın problemini “Sosyal bilgiler
dersi öğretmenlerinin estetik metinleri nasıl işlevsel hale getirebilir?” sorusu oluşturmaktadır. Dolayısıyla
bu araştırmanın amacı, estetik metinlerin sosyal bilgiler dersinde kullanım yollarını keşfetmek, dersin
niteliğini artırmak, dersin kazanımlarını daha kalıcı bir şekilde gerçekleştirmek ve estetik deneyim
aracılığıyla öğrencilerin hem psikolojik iyi oluşlarını hem de derse motivasyonlarını sağlamaktır. Bu
araştırmada sosyal bilgiler dersini daha etkili hale getirmek hedeflendiğinden eylem araştırması yöntemi
seçilmiştir. Bu araştırma da sosyal bilgiler derslerinin daha etkili hale gelmesi için bir geliştirme,
dönüştürme sürecini hedeflemekte olduğu için amaçlı örnekleme kullanılarak çeşitli okullarda bilfiil görev
yapmakta olan sosyal bilgiler öğretmenleri katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri 2022-2023
eğitim öğretim yılında muhtelif okullarda görev yapan 12 sosyal bilgiler öğretmeninin katıldığı eylem
planı sürecinde toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları ön algı ve son algı formu,
etkinlik değerlendirme rubriği, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacı günlüğü olarak
sıralanabilir. Elde edilen veriler içerik analizi aracılığıyla çözümlenmiştir. Bu araştırmada sosyal bilgiler
dersi öğretmenleriyle sanat etkinlikleri/estetik metinleri keşfetme yolculuğuna çıkılmıştır. Bu yolculukta
yaşanan estetik deneyimlerin hem öğretmenlerin mesleki ve kişisel gelişimleri açısından hem de
öğrencilerin bütüncül gelişimi bakımından etkili olacağı sonucuna varılmıştır.