İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.24, sa.3, ss.1766-1792, 2023 (Hakemli Dergi)
Öz
Günümüz iletişim olanaklarının, küreselleşmenin ve bilgi
teknolojilerinin de hızla gelişmesinin sonucunda, hem eğitimöğretim
hem de sanat alanlarının doğal olarak etkilendiği
görülmekte, dolaylı olarak da bu alanlar içerisinde yeni arayışlar
ortaya çıkmaktadır. Alternatif eğitim olanakları, geleneksel
ortam ve teknikleri yeni, deneysel yaklaşımlarla bağdaştırma,
uygulama alanlarında yeni yöntemsel arayışlar gibi yaklaşımlar
oluşum göstermektedir. Bu bağlamda günümüz teknolojileri
sayesinde çeşitli iletişim araçları kullanılarak zaman ve
mekândan bağımsız eğitimin yürütülebildiği çağdaş ve yenilikçi
eğitim sistemi olarak ifade edilebilecek uzaktan eğitim kavramı
çıkmaktadır. Covid-19 pandemi dönemi içerisinde bakıldığında,
uzaktan eğitimin, eğitim-öğretim işleyişinin devam edebilmesi
adına, bir kurtarıcı olduğu varsayılmakta ve bahsedilen alternatif
eğitim ortamlarının uygulanmasına olanak sağladığı
görülmektedir. Bu dönem içerisinde teorik derslerin uzaktan
eğitim ile işlenebildiği gibi uygulamalı derslerin de işlendiği
görülmekte ve bu derslerin de bir arayış içinde oluşuna
rastlanmaktadır. Ortaya çıkan arayış durumu ile geleneksel
eğitim ortamlarındaki değişim, uygulama alanında da hem
eğitim vermekte olan hem de eğitim görmekte olan bireylerin var
olan yaklaşımlarında değişikliğe gitmelerine yol açmıştır. Bu
araştırmada uzaktan eğitim sürecinde işlenmiş olan Özgün Baskı
Resim dersinin süreç içerisindeki öğrenci yorumlamaları ele
alınmakta ve aktarılmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Resim-İş Öğretmenliği Programı 4. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğrencilerin özgün baskı
resim dersini atölye ortamlarından uzakta gerçekleştirmiş
olmaları ve bu nedenle teknik ve materyal kullanımlarında söz
konusu olan değişikliklere ilişkin görüşleri, görüşme formu ve yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak incelenmek
istenmiştir. Bu inceleme sonucunda karşılaşılması hedeflenen
sonuçların sanat eğitimi ve lisans düzeyi özgün baskı resim atölye
eğitiminde öğrencilerin daha yaratıcı üretimler yapmalarına
yardımcı olacağı öngörülmektedir.