III. Uluslararası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, Nevşehir, Türkiye, 25 - 27 Haziran 2019, ss.47, (Özet Bildiri)
Fransız dili eğitimi bölümünde/ana bilim dalında eğitim gören öğrencilerin Fransızca okuduklarını
anlama becerisindeki performanslarının incelenmesi bu araştırmanın amacıdır. Çalışmaya katılan
öğrencilerin öğrenmiş oldukları dile ne kadar hâkim oldukları ve bu dili okurken anlama becerileri test
edilmek istenmiştir. Bu sayede, öğrencilerin yapmış oldukları hatalar belirlenmiş ve seviyeleri tespit
edilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, Fransızca öğretiminde toplam 21 birinci sınıf lisans öğrencisine ve
21 dördüncü sınıf öğrencisine DELF B1 seviyesinde iki ayrı okuduğunu anlama egzersizi verilmiş ve
elde edilen sonuçlar AOBM’deki kıstaslardan hareketle değerlendirilmiştir. İlk egzersiz bir tabloyu
okuyup doğru veya yanlış cevapları işaretlemeyi hedeflerken, ikincisi ise test, doğru-yanlışbilmiyorum ve yorum vb. gibi aktivitelerden oluşmaktadır. Ortaya çıkan veriler şu şekilde
yorumlanabilir: öğrencilerin Fransız dilini anlama seviyeleri orta seviyede olduğu, karşılaştırma
yapıldığı takdirde, birinci sınıf öğrencilerinin bu konuda daha başarılı oldukları, dördüncü sınıf
öğrencilerinin ise başarılarının daha düşük olduğu gözlenmektedir. Buna ek olarak, birinci sınıf
öğrencilerinin “açıklama getiriniz” ibaresine dördüncü sınıf öğrencilerinden çok daha fazla yorum
yapmaları açık ve net bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Son sınıf öğrencilerinin yazma eylemini
minimuma indirdikleri ve açıklama yapmak gibi istekleri olmadıkları gözlemlenmiştir. Elde edilen
sonuçların nedenleri ve daha sonrası için nasıl bir yol izlenmesi konusunda değerlendirme yapılıp,
çeşitli önlemler alınması gerektiği düşünülmektedir.