Tekstil Tasarımcısı Jacqueline Groag’ın İki Dünya Savaşı Arasındaki Başarı Öyküsü


Creative Commons License

GÜR ÜSTÜNER S.

İdil Sanat ve Dil Dergisi, cilt.6, sa.39, ss.3271-3286, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 39
  • Basım Tarihi: 2017
  • Doi Numarası: 10.7816/idil-06-39-17
  • Dergi Adı: İdil Sanat ve Dil Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.3271-3286
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kadınların çalışma hayatında olma sürecinin Endüstri Devrimi ile başladığı görülmektedir. Tekstil endüstrisinin itici bir güç olarak karşımıza çıktığı bu süreçte makineleşme ile üretim yöntemleri yeniden biçimlenmiştir. Kadın işçilerin dokuma sektöründe varlık gösterebilmeleri hem dokuma eyleminin kadınla bağdaştırılmasından hem de ucuz iş gücü olarak görülmelerinden kaynaklanmaktadır. Kitlesel üretimle sorgulanmaya başlayan tasarım kavramı daha sonra yerini tasarımcı kavramına bırakmıştır. Yeni oluşan bu meslekte öncelikle mimarlar, sanatçılar ve mühendislerin mobilya, duvar kâğıdı, kumaş ya da kostüm tasarımları yaptıkları görülmektedir. Zamanla tasarımcı yetiştiren okulların açılması ile kadın tasarımcılar varlık göstermeye başlayabilmişlerdir. Erkek egemen bir dünyada yeni oluşan bir meslek içinde, kadınla bağdaştırılan dokuma alanından farklı olarak baskı tasarımı alanında varlığını kanıtlayan Jacqueline Groag’ın başarısı, 20. yüzyılın başlarında Avrupa’da tekstil baskı tasarımının gelişmesinde etkin rol oynaması ve yetenekli öncü kadın tasarımcılardan biri olması nedeniyle anlatılmıştır.

   Women existence in  working life started with the Industrial Revolution. In this period, which textile industry has a pioneering role, the production methods have been reformed with mechanization. Based on association of weaving with women and their being seen as cheap labor force,  women workers were able to show presence in the weaving industry. The concept of design which started to be questioned by mass production later left its place to the concept of designer. At the beginning, artists and engineers made furniture, wallpaper, fabric or costume designs in this newly formed profession. After the opening of schools that educate designers, women designers started to appear in design field. The success story of Jacqueline Groag, who proves her existence not in the weaving which is associated with women, but in the field of print design, in a newly formed profession within a male dominant world, is explored both because of her active role in the development of textile printing design in Europe in the early 20th century and because of her being one of the talented pioneering female designers.