Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, cilt.22, sa.55, ss.227-258, 2022 (Hakemli Dergi)
Aile ilişkilerini dikkate alan bakış açısına göre nesillerin yetiştirilmesinde ailelerin katkısı
yadsınamaz düzeydedir. Bu nedenden ötürü sağlıklı nesillerin yetiştirilmesi (ancak) sağlıklı
ebeveyn tutumları ile mümkündür. Bu araştırmada ailenin çocuk yetiştirme tutumları
vurgulanmıştır. Anne baba olarak ebeveynlerin sosyo-kültürel ve sosyo- demografik
yapılarının öz yeterlilikleri bağlamında analiz edilmesine odaklanmıştır. Araştırmanın
örneklemi 2018-2019 akademik yılları arasında İstanbul ilinde özel ve devlet okulu olmak
üzere 92 okul öncesi öğrencinin ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırma, İl Milli Eğitim
Müdürlüğünden izin ve okul Müdürlüklerinin onayı ile yapılmıştır. Araştırmada, araştırmacı
tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Aile Hayatı Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği,
Olgubilim Deseni kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmada betimsel bir çalışma ile tarama
modeli kullanılmış, bulgular ve tartışma bölümü sahadan elde edilen veriler sonucunda anket
formunda yer alan sorular yüzde ve frekansları hesaplanarak tablolar halinde özetlenmiştir.
Verilerin analizi SPSS 23.0 paket programında yapılmıştır. Tüm elde edilen verilere ayna tutan
olgu bilim deseni ile ilave pekiştirme sağlanmıştır. Sonuçta, aşırıcı koruyucu olan annelerin,
çocuklar için alınan kararlarda babalardan daha çok etkili oldukları görülmektedir. Aile içi
ilişkilerde anneler, demokratik bir tutum içerisinde eşitlik açısından yüksek bir performans
gösterseler dahi kendilerinin çocukları üzerinde sıkı disiplin uyguladığı gözlemlenmektedir.
Kadın olarak aile içinde ev kadınlığı rolünü reddetme yaşadıkları da aşikardır. Aile bireyleri
arasında iletişim sıkıntısı da olduğu anlaşılmaktadır.
According to the perspective that takes into account family relations, the contribution
of families in the upbringing of generations is undeniable. For this reason, raising healthy
generations is possible (only) with healthy parental attitudes. In this study, the family's childrearing
attitudes were emphasized. It focuses on analyzing the socio-cultural and sociodemographic
structures of parents as parents in the context of their self-efficacy. The sample
of this research consists of the parents of 92 preschool students from private and public
schools in Istanbul between the 2018-2019 academic years. The research was carried out with
the permission of the Provincial Directorate of National Education and the approval of the
school directorates. Personal information form prepared by the researcher, Family Life Child
Raising Attitude Scale and Phenomenology Design were used in the research. In this context,
a descriptive study and a scanning model were used in the research, and the findings and
discussion section were summarized in tables by calculating the percentages and frequencies
of the questions in the questionnaire as a result of the data obtained from the field. Data
analysis was done in SPSS 23.0 package program. Additional reinforcement was provided
with the phenomenology pattern that reflects all the obtained data. As a result, it is seen that
mothers who are overprotective are more effective than fathers in the decisions taken for their
children. Even though mothers show a high performance in terms of equality in a democratic
attitude in family relations, it is observed that they impose strict discipline on their children. It
is also obvious that as women, they have been denied the role of housewife in the family. It is
understood that there is a communication problem between family members.