IV. Baskent International Conference On Multidisciplinary Studies, Ankara, Türkiye, 04 Ağustos 2023, ss.949-956
Müşteri
temsilcisi, müşteriden aldığı siparişi müşterinin isteklerine göre üreterek
müşterisine teslim eden personeldir. Müşteri temsilcisi, özellikle fason üretim
gerçekleştiren işletmelerde işletmenin başarısına ciddi şekilde etki
etmektedir. İşi gereği hem hazır giyim üretimi hem de pazarlama ve müşteri
ilişkileri konularında bilgi sahibi olması gerekmektedir. Ancak Türkiye’de
müşteri temsilcisi eğitimi veren birkaç kurs dışında kuruluş bulunmamaktadır.
Bu nedenden dolayı da, hazır giyim sektöründe doldurulması zor bir pozisyondur.
Bu çalışmanın amacı, müşteri temsilcisinin iş akışının hangi aşamalarında hangi
sorunlarla karşılaştıklarını belirlemektir. Bu amaca ulaşmak için bir anket
tasarlanmıştır. İlgili anket, kolayda örneklem yöntemiyle hazır giyim
işletmelerindeki müşteri temsilcilerine uygulanmıştır. Anket vasıtasıyla elde
edilen veriler analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, sırasıyla en fazla
problemle karşılaşılan aşamalar ve karşılaşılan sorunlar belirlenmiştir. Sonuç
olarak müşteri temsilcilerinin; teknik dosyanın teslim alınması aşamasında
eksik veya hatalı bilgi, proto numunesi takibi aşamasında ölçü kaynaklı
problemler, ürün geliştirme aşamasında bilgi eksikliği, maliyetlendirme
aşamasında belirsiz ve değişken fiyat ve ütü-paketleme aşamalarında ise yanlış
aksesuar kullanımı, problemlerle karşılaştıkları tespit edilmiştir.
The customer representative is the personnel who produces the order according to the customer's wishes and delivers it to the customer. The customer representative has a serious impact on the success of the business, especially in companies that perform contract manufacturing. Due to her job, she should have knowledge about both apparel production, marketing and customer relations. However, there is no organization in Turkey other than a few courses that provide customer representative training. For this reason, it is a difficult position to fill in the apparel industry. The purpose of this study is to determine which problems the customer representative encounters at which stages of the workflow. A questionnaire was designed to achieve this aim. The related questionnaire was applied to the customer representatives in the ready-made clothing enterprises with the convenience sampling method. The data obtained through the questionnaire were analyzed. As a result of the analysis, the stages with the most problems and the problems encountered were determined, respectively. As a result, customer representatives; It has been determined to they encountered problems such as missing or incorrect information at the stage of receiving the technical file, measurement-related problems during the follow up of the prototype sample, lack of information during the product development stage, uncertain and variable prices during the costing stage, and the use of wrong accessories during the ironing-packaging stages.