Erciyes İletişim Dergisi, cilt.1, ss.225-244, 2019 (Hakemli Dergi)
Uluslararası iletişim düzeni ve etki alanları çok uzun yıllardır önemli bir mücadele alanıdır. Geçmişte
geleneksel medyanın küresel şirketleri uluslararası iletişim düzeninin hakimiyken artık internet
tabanlı dev iletişim şirketleri hem ekonomik açıdan hem de etki alanlarının yaygınlığı açısından
güçlü konuma gelmişlerdir. İnternet kullanımının yaygınlaşması bireylerin değişik platformlarda
ürettikleri enformasyonun veri havuzlarında toplanmasının yolunu açmıştır ve geliştirilen algoritmik
modellemeler bu veri yığınından anlamlı bilgilerin sağılması imkanını yaratmıştır. Tüm bu gelişmeler
devasa veriye sahip olmanın ve geliştirilmiş doğru algoritmik modellemeye sahip olmanın yeni bir güç
unsuru olarak şekillenmesi sonucunu doğurmuştur. Bu üretim kaynaklarına sahip olan şirketler hem
ekonomik açıdan hem etkisel açıdan dünyanın başat şirketleridir ve sahip oldukları bilgi ve yarattıkları
iş açısından doğal tekel benzerleridir. 2017 yılında dünyanın en değerli beş şirketi internet tabanlı
iletişim şirketleri olmuştur. Sırasıyla Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon ve Facebook. Bu
şirketler kullandıkları teknoloji ve yarattıkları işlerle kendileri pazar haline gelerek birçok şirketin
rekabet ortamının da sahibi olmuşlardır. İnternet ve teknoloji tabanlı küresel işletmelerin birçoğu
yarattığı uygulamalarla ve eklentilerle kendisinden önceki büyük şirketlerin tekelci konumlarını
devirerek büyümüşlerdir. Dolayısıyla uluslararası iletişim düzeninde büyüklüklerini ve hakimiyetlerini
sürdürebilmek için akılcı stratejiler uygulamak zorundadırlar. Bunun için yeni inovatif uygulamaları
takip etmek ve bu tarz uygulamaları satın alarak büyümek başlıca stratejileri olmuştur. Bunun yanı
sıra birbirleriyle rekabette veri tabanlarını ve içerik koleksiyonlarını genişletecek, yeni algoritma
modelleriyle etkili tanımlamalar yapabilecek ve diğer web sitelerinden veriler ayıklayabilecek
alanlarda genişlemeye gitmişlerdir. Google, Microsoft, Apple veya Facebook gibi şirketlerin bu
kadar güçlü ve etkin olmalarının nedeni sadece iş yapma biçimleri değildir aynı zamanda ortaya
çıkardıkları yeni donanım ve yazılım teknolojileri ile ürettikleri internet hizmetleridir. Bu makalede
söz konusu dört işletmenin büyüme stratejileri incelenmiş, Bu makalede söz konusu dört işletmenin
büyüme stratejileri incelenmiş, yaptıkları birleşmeler, ekonomik büyüklükleri ve genişleme alanları
karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Ayrıca geleneksel medyadan farklılıkları ve benzerlikleri ortaya
konmuş, uluslararası iletişim düzeninde egemen konuma gelmelerinin getireceği toplumsal sonuçlar
öngörülmeye çalışılmıştır.
The international communication order refers to a scheme that encompasses all sectors
where content such as news, information, entertainment is produced and shared, and
which has influence in all social areas on a local, national, and international basis. In the
past, the global media companies of the traditional media have dominated the international
communication order, but now the giant Internet-based communication companies have
come to a strong position both economically and in terms of their influence. The widespread
use of the Internet has opened the way for that information which produced on different
platforms to gather in data pools. On the other hand, developing technologies and
developed algorithmic models have made it possible to extract meaningful information
from this data stack. All of these developments have resulted in having a gigantic database
and having the right algorithmic modeling as a new power element. In 2017, the five
most valuable companies in the world were Internet-based communication companies;
Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon and Facebook. Many of the Internet and
technology-based global businesses have grown by overcoming the monopolistic positions
of old large companies, with applications and extensions that they created. Therefore, they
must implement rational strategies in order to maintain their size and dominance in the
international communication system. For this, following new innovative applications and
purchasing these kinds of applications have been the main strategies to grow. In this article,
the growth strategies of the four companies (Apple, Alphabet (Google), Microsoft, and
Facebook) were examined and their comparisons were discussed comparatively in terms of
their economic size and expansion areas. In addition, differences and similarities from the
traditional media have been put forward, and social consequences have been sought to be
brought about by the dominant position in international communication