Uluslararası İletişim Düzeninde İnternet Tabanlı Küresel İletişim Şirketlerinin Rekabet Ortamları, Büyüme Stratejileri ve Toplumsal Dışsallıkları: Microsoft, Apple, Google ve Facebook


Kadıoğlu Z. Y.

Erciyes İletişim Dergisi, cilt.1, ss.225-244, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.17680/erciyesiletisim.484684
  • Dergi Adı: Erciyes İletişim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.225-244
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uluslararası iletişim düzeni ve etki alanları çok uzun yıllardır önemli bir mücadele alanıdır. Geçmişte geleneksel medyanın küresel şirketleri uluslararası iletişim düzeninin hakimiyken artık internet tabanlı dev iletişim şirketleri hem ekonomik açıdan hem de etki alanlarının yaygınlığı açısından güçlü konuma gelmişlerdir. İnternet kullanımının yaygınlaşması bireylerin değişik platformlarda ürettikleri enformasyonun veri havuzlarında toplanmasının yolunu açmıştır ve geliştirilen algoritmik modellemeler bu veri yığınından anlamlı bilgilerin sağılması imkanını yaratmıştır. Tüm bu gelişmeler devasa veriye sahip olmanın ve geliştirilmiş doğru algoritmik modellemeye sahip olmanın yeni bir güç unsuru olarak şekillenmesi sonucunu doğurmuştur. Bu üretim kaynaklarına sahip olan şirketler hem ekonomik açıdan hem etkisel açıdan dünyanın başat şirketleridir ve sahip oldukları bilgi ve yarattıkları iş açısından doğal tekel benzerleridir. 2017 yılında dünyanın en değerli beş şirketi internet tabanlı iletişim şirketleri olmuştur. Sırasıyla Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon ve Facebook. Bu şirketler kullandıkları teknoloji ve yarattıkları işlerle kendileri pazar haline gelerek birçok şirketin rekabet ortamının da sahibi olmuşlardır. İnternet ve teknoloji tabanlı küresel işletmelerin birçoğu yarattığı uygulamalarla ve eklentilerle kendisinden önceki büyük şirketlerin tekelci konumlarını devirerek büyümüşlerdir. Dolayısıyla uluslararası iletişim düzeninde büyüklüklerini ve hakimiyetlerini sürdürebilmek için akılcı stratejiler uygulamak zorundadırlar. Bunun için yeni inovatif uygulamaları takip etmek ve bu tarz uygulamaları satın alarak büyümek başlıca stratejileri olmuştur. Bunun yanı sıra birbirleriyle rekabette veri tabanlarını ve içerik koleksiyonlarını genişletecek, yeni algoritma modelleriyle etkili tanımlamalar yapabilecek ve diğer web sitelerinden veriler ayıklayabilecek alanlarda genişlemeye gitmişlerdir. Google, Microsoft, Apple veya Facebook gibi şirketlerin bu kadar güçlü ve etkin olmalarının nedeni sadece iş yapma biçimleri değildir aynı zamanda ortaya çıkardıkları yeni donanım ve yazılım teknolojileri ile ürettikleri internet hizmetleridir. Bu makalede söz konusu dört işletmenin büyüme stratejileri incelenmiş, Bu makalede söz konusu dört işletmenin büyüme stratejileri incelenmiş, yaptıkları birleşmeler, ekonomik büyüklükleri ve genişleme alanları karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Ayrıca geleneksel medyadan farklılıkları ve benzerlikleri ortaya konmuş, uluslararası iletişim düzeninde egemen konuma gelmelerinin getireceği toplumsal sonuçlar öngörülmeye çalışılmıştır.

The international communication order refers to a scheme that encompasses all sectors where content such as news, information, entertainment is produced and shared, and which has influence in all social areas on a local, national, and international basis. In the past, the global media companies of the traditional media have dominated the international communication order, but now the giant Internet-based communication companies have come to a strong position both economically and in terms of their influence. The widespread use of the Internet has opened the way for that information which produced on different platforms to gather in data pools. On the other hand, developing technologies and developed algorithmic models have made it possible to extract meaningful information from this data stack. All of these developments have resulted in having a gigantic database and having the right algorithmic modeling as a new power element. In 2017, the five most valuable companies in the world were Internet-based communication companies; Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon and Facebook. Many of the Internet and technology-based global businesses have grown by overcoming the monopolistic positions of old large companies, with applications and extensions that they created. Therefore, they must implement rational strategies in order to maintain their size and dominance in the international communication system. For this, following new innovative applications and purchasing these kinds of applications have been the main strategies to grow. In this article, the growth strategies of the four companies (Apple, Alphabet (Google), Microsoft, and Facebook) were examined and their comparisons were discussed comparatively in terms of their economic size and expansion areas. In addition, differences and similarities from the traditional media have been put forward, and social consequences have been sought to be brought about by the dominant position in international communication