The Journal of Academic Social Science, sa.169, ss.47-67, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, müzik öğretmenlerinin müzik derslerinde müzik terapinin dinleme türünün kullanılması hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ve bütüncül tek durum deseni kullanılmış, elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında özel okul ve devlet okullarında aktif olarak görev yapan toplam 38 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri müzik öğretmenlerinin müzik terapi hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesine yönelik hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, müzik öğretmenlerinin çoğunluğu müzik terapiyi tanıdıklarını, müzik terapi ile ilgili bilgilere çoğunlukla internet kaynakları aracılığıyla ulaştıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcıların önemli bir bölümü müzik terapinin derslerde kullanılabilirliğini olumlu değerlendirirken, yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi düzeylerinin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Müzik terapi ile ilgili bilinen yöntem bilgisine ilişkin ifade edilen görüşler ağırlıklı olarak “besteleme”, “ritmoterapi”, “müzikle hareket”, “dinleme” ve “şarkı söyleme” uygulamaları etrafında yoğunlaşmıştır. Araştırmada, müzik terapinin öğrenme süreçlerine ve öğrencilerin duygusal gelişimlerine olumlu katkılar sunduğu; özellikle kaygı ve stres düzeylerinin azaltılmasında etkili olduğu yönünde görüşler elde edilmiştir. Katılımcıların çoğunluğu müzik terapiye ilişkin bilgi edinmeye ve bu alanda eğitim almaya istekli olduklarını belirtmiş; lisans programlarında müzik terapinin özellikle seçmeli ders olarak yer alması gerektiği yönünde önerilerde bulunmuşlardır.
Bu araştırmada, müzik öğretmenlerinin müzik derslerinde müzik terapinin dinleme türünün kullanılması hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ve bütüncül tek durum deseni kullanılmış, elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında özel okul ve devlet okullarında aktif olarak görev yapan toplam 38 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri müzik öğretmenlerinin müzik terapi hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesine yönelik hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, müzik öğretmenlerinin çoğunluğu müzik terapiyi tanıdıklarını, müzik terapi ile ilgili bilgilere çoğunlukla internet kaynakları aracılığıyla ulaştıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcıların önemli bir bölümü müzik terapinin derslerde kullanılabilirliğini olumlu değerlendirirken, yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi düzeylerinin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Müzik terapi ile ilgili bilinen yöntem bilgisine ilişkin ifade edilen görüşler ağırlıklı olarak “besteleme”, “ritmoterapi”, “müzikle hareket”, “dinleme” ve “şarkı söyleme” uygulamaları etrafında yoğunlaşmıştır. Araştırmada, müzik terapinin öğrenme süreçlerine ve öğrencilerin duygusal gelişimlerine olumlu katkılar sunduğu; özellikle kaygı ve stres düzeylerinin azaltılmasında etkili olduğu yönünde görüşler elde edilmiştir. Katılımcıların çoğunluğu müzik terapiye ilişkin bilgi edinmeye ve bu alanda eğitim almaya istekli olduklarını belirtmiş; lisans programlarında müzik terapinin özellikle seçmeli ders olarak yer alması gerektiği yönünde önerilerde bulunmuşlardır.