IJIIA ULUSLARARASI DİSİPLİNLERARASI VE KÜLTÜRLERARASI SANAT DERGİSİ, cilt.8, sa.16, ss.68-89, 2023 (Hakemli Dergi)
Özet
21.
yüzyılın ilk çeyreğine yaklaşırken, kil malzeme ile yapısöküm metodu üzerinden
okumalar yapmak için henüz erken olduğu düşünülebilir. Ancak yaşadığımız yüzyılda
yapısöküm metodu hakkında bilgi sahibi olmak, özellikle genç nesil sanatçılara
yol gösterici olması açısından önemlidir. Modernizm sonrası Avangard hareketiyle
başlayan sorgulama tavrı, sanatçıların geleneksel yöntemleri ve kuralları
yıkmaları neticesinde, sanatı farklı
noktalara taşımıştır. Toplumsal, siyasal ve kültürel yapıdaki bozulmalar
sanat alanlarında yeni kavramları, söylemleri ve disiplinlerarası etkileşimleri
de beraberinde getirmiştir. Postmodernizm ile eleştirel bir düşünceyi ortaya
koyan Fransız düşünür Jacques Derrida, metin okuma ve analiz yöntemi olarak geliştirdiği,
1960’lı yıllarda ortaya çıkan ve 70’li yıllarda sanat alanlarında kendini
göstermeye başlayan yapısöküm kavramını disiplinlerarası sanat alanlarında
alışık olduğumuz okumaların dışına taşıyarak tarafsız bir biçimde bakmamızı
sağlamıştır. Derrida, yapısöküm metodu ile yapıtı bozarken yeniden
anlamlandırma sürecini kurmaktadır. Derrida’nın ‘metin dışında hiçbir şey
yoktur’ düşüncesinin temelini oluşturan yapısöküm metodu, yıkarken yeniden
yapmayı hedeflemektedir. Yapısöküm, geleneksel yapıları ve yapısalcılığı
reddeden bir düşünce sistemidir. Sorgulayan tavrı ile asıl düşünceyi ortaya
çıkarmayı amaçlayan, kökte yatan yapıyı alt üst eden ve yeniden biçimlendirme
yoluna giderek değişkenlik ve çatışma kavramlarını da gündeme taşımaktadır. Bir
sanat yapıtında, düşüncede meydana gelen yapısöküm, yapıt üzerinde de bir tavır
olarak kendini göstermekte ve algılanmaktadır. Bu bağlamda bozma ve parçalama
eylemi olumsuz bir anlam içermemekle beraber günümüzde çağdaş seramik sanatı
pratiklerinde de etkisini göstermiştir. Kilin farklı şekillendirme yöntemleri
ile fiziksel ve kimyasal değişimleri seramik sanatını etkileyerek, yeni ifade
biçimlerinin doğmasına neden olmuştur. Çalışma, kil malzeme ve yapısöküm metodunun
tanımını yeniden yapmak değil, yaşadığımız yüzyılın ilk çeyreğine yaklaşırken kil
malzeme ile yapısöküm kavramı üzerinden yeni ifade biçimlerine örnek oluşturan
sanatçı ve yapıtlarının okumalarını yapmayı amaçlamaktadır.
Anahtar
kelimeler: 21.
yüzyıl, Jacques Derrida, Kil, Malzeme, Yapısöküm