2. Uluslararası ve 8. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi, Aydın, Türkiye, 24 - 26 Kasım 2022, ss.76-77, (Özet Bildiri)
Amaç: Bu araştırma, pandemi döneminde çevrim içi eğitim alan son sınıf hemşirelik öğrencilerinin klinik performans öz-yeterliklerinin ve mesleki hazıroluşluklarının incelenmesi amacıyla uygulandı.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı ve ilişkisel tasarımda uygulanan araştırma İstanbul’da bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde Ocak-Mayıs 2022 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencileri oluşturdu (n= 246). Örneklem seçimine gidilmeyerek, evren üzerinde çalışıldı. Araştırmaya 173 öğrenci katıldı ve böylece evrenin %70.3’üne ulaşıldı. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu, Klinik Performansta Öz-Yeterlik Ölçeği (KPÖYÖ) ve Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Hazıroluşluklarına Yönelik Anket Formu kullanıldı. Verilerin değerlendirmesinde, tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra t testi ve varyans analizi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların çoğunluğunun (%75.7) kız öğrencilerden oluştuğu; çoğunluğunun (%93.6) sağlık meslek lisesi dışındaki diğer liselerden mezun olduğu tespit edildi. Öğrencilerin %34.1’inin kendini hemşireliğe ait hissettiği; klinik uygulamaya çıkacağını düşünen öğrencilerin %52.6’sı endişelendiğini ifade ettiği belirlendi. Öğrencilerin KPÖYÖ puan ortalamasının 276.55 (SS=47.34) olduğu; KPÖYÖ puanlarının cinsiyet, mezun olunan lise ve genel akademik not ortalamasına göre anlamlı bir fark göstermediği saptandı (p>0.05). KPÖYÖ puan ortalaması ile mesleki psikolojik zorluklara hazır hissetme arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edildi (r=0.144; p=0.059). Ancak KPÖYÖ puan ortalamasının diğer mesleki hazıroluşluğa yönelik görüşlerle arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (p<0.05).
Sonuç ve Öneriler: Araştırmaya katılan öğrencilerin klinik performans öz-yeterliklerinin yüksek düzeyde; hazıroluşluk düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu görüldü. Öğrencilerin klinik performans özyeterlikleri ile mesleki psikolojik zorluklara hazır hissetme dışında diğer mesleki hazıroluşluğa yönelik görüşlerle arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu saptandı. Bu sonuçlar doğrultusunda, son sınıf hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazıroluşluklarının sağlanmasında klinik deneyimlerinin arttırılması; ayrıca pandemi döneminde mezun olan hemşirelerin hastane oryantasyon süreçlerinin ve mezuniyet sonrası eğitimlerinin bu doğrultuda yapılandırılması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: Klinik performans, öz-yeterlik, mesleki hazıroluşluk, hemşirelik öğrencisi, çevrim içi eğitim