BİR ETKİLİ OKUMA KILAVUZU: ÇOCUKLAR İÇİN OKUDUĞUNU ANLAMA


Babacan M.

ULUTURKAD, cilt.10, sa.1, ss.29-33, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Kitap İncelemesi
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: ULUTURKAD
  • Sayfa Sayıları: ss.29-33
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Prof. Dr. Ahmet Benzer’in hazırlamış olduğu bu eser, “Öğretmenler İçin Okuduğunu Anlama”, “Öğrenciler İçin Okuduğunu Anlama” olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. I. Bölüm’ün ilk alt başlığı “Okuduğunu Anlama” şeklindedir. Bu başlıkta Prof. Benzer, bir metni okuyan herkesin metinden farklı anlamlar çıkarabileceği varsayımından yola çıkarak, bu eylemin nasıl gerçekleştiği üzerinde durur. Daha sonra yazar, okuduğunu anlaman gerçekleşebilmesi için okuyucuya yönelik herhangi bir yönlendirme olmaksızın okuyucunun bilgiyi değerlendirerek bir karara ulaşması ve bu doğrultuda gerekli olan empati kurma, karşılaştırma, problem çözme, değerlendirme gibi pek çok beceriyi kullanabilme yetkinliğine sahip olması gerektiğini söyler. Böylece okuyucunun karar alırken sadece metindeki tek bir bilgi üzerinden değil, birçok bilgiyi dikkate alarak mantıklı ve akla yatkın kararları alması beklenebilecektir. Okuyucunun metin hakkındaki kararı mantıklı ve akla yatkın yapan unsur ise metindeki ipuçlarını kullanarak verdiği kararı gerektiği takdirde gerekçeleri ile ifade edebilecektir. Prof. Dr. Ahmet Benzer aynı başlık altında daha sonra “okuduğunu anlamama”nın nasıl gerçekleştiğini sorgular. Prof. Benzer, “metinde okuyucunun doğru kararları almasını sağlayacak ipuçlarını bulamaması”, “bulunan ipuçlarını doğru değerlendirememesi” gibi iki oluşumu, okuduğunu anlamamanın nedeni olarak gösterir. Ayrıca Prof. Benzer, bu “okuduğunu anlamamayı”  nasıl ortadan kaldırabileceğimize ilişkin farklı işlem basamakları oluşturmamızı önerir.

 İlk ve orta eğitim kurumlarında, özellikle çocuk yaştaki öğrencilere okuma zevki oluşturma, okuduğunu anlama konusunda sahasında ilk çalışmadır. Aynı zamanda öğretmenlere bir rehber niteliği taşıyan Prof. Dr. Ahmet Benzer’in “Çocuklar İçin Okuduğunu Anlama” ortaokul düzeyindeki okullarda eseri okuduğunu anlama becerilerini geliştirmek için bol örnekler içermektedir. Bu özelliği ile de eser          öğretmenlere bir rehber niteliği taşımaktadır.