Acta Aquatica Turcica, cilt.16, sa.2, ss.158-169, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada Türkiye’de deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe rekabet dinamikleri incelenmiştir. Günümüzde
teknolojinin gelişmesiyle beraber insanların bilgiye ulaşması kolaylaşmıştır. Bilgiye ulaşma ile beraber insanlar sağlıklı
beslenmeye önem vermeye başlamışlardır. Bu nedenle sağlıklı protein kaynağı olan balığa talep gün geçtikçe artmaktadır. Bu
artan talep nedeniyle de balık yetiştiriciliği sektörü her geçen yıl büyümeye devam etmektedir. Günümüzde artık balık
üretiminde sıkıntılar yaşanmamaktadır. Yetiştiricilikte teknik bilgi anlamında üst seviyelere ulaşan işletmeler birbirleriyle
yoğun rekabet içerisine girmektedirler. Bu çalışmanın amacı, deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe artan rekabet dolayısıyla
sektörde yer alan yetiştiriciler, yem üreticileri, işleme işletmeleri, bakanlık çalışanları, üniversiteler, perakende işletmeler,
araştırma enstitüleri ve tedarikçi işletmelerde çalışanların sektörde rekabet dinamiklerini nasıl algıladıklarını ortaya
koymaktır. Bu amaçla hazırlanan anket 344 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular sektörde yer alan işletme tiplerine göre ayrı
ayrı ve toplu olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Sektörde ürünün satış fiyatı, finansal güç ve pazara hızlı ürün
sunmanın rekabette en önemli dinamikleri oluşturduğu belirlenmiştir.
In this study, dynamics of competition in the marine fish culture industry in Turkey is investigated. Today, with the
development of technology people's access to information has facilitated. People, with access to information, began to give
importance to - healthful nutrition. Therefore; as a source of healthful protein, the demand for fish is increasing day by day.
Also, this increase in demand motivates the growth of the fish farming industry intensively. Consequently the production of
fishery products is growing almost without any problem. Enterprises that are reaching higher levels in technical knowledge
on aquaculture- face fierce competition with each other. This study aims to uncover the dynamics of competition in the
marine aquaculture industry by evaluating the perceptions of different parties such as: aquaculture enterprises, feed
producers, processing enterprises, the ministry, universities, retail businesses, research institutes, and suppliers that take place
in the sector. The survey prepared for this purpose was conducted with 344 people. Results were evaluated and interpreted
both as a whole and separately according to business types in the sector. The results show that in the marine aquaculture
industry, selling prices of products, quick delivery of products to the market, and financial power are the most important
dynamics of competition.