17. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 11 - 14 Nisan 2018
Sınıf öğretmenleri, öğrencilerinin yaşamında diğer
bütün seviyedeki öğretmenlere göre daha önemli bir role sahiptir. Bu nedenle
sınıf öğretmeni olarak görev yapacak öğretmen adayları öncelikle özenli bir
şekilde seçilmelidir. Aldığı eğitimle de bir öğretmen de bulunması gereken
niteliklerle yetiştirilmelidir. Bu niteliklerin geliştirilmesinde akademisyenlerin
etkisi ise ilk sıralarda yer almaktadır. Sınıf eğitimi ana bilim dallarında
görev yapan akademisyenlerin de memnuniyet düzeylerinin eğitimin kalitesini
doğrudan etkilediği söylenebilir. Bu sebeple araştırmanın amacı, akademisyenlerin
bir üniversitesinin sınıf eğitimi ana bilim dalına dair memnuniyet düzeylerini yönetim ve örgütleme, eğitim,
araştırma, altyapı ve paydaşlarla ilişkiler alt boyutlarında bazı demografik
değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmada
karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Kolay
ulaşılabilir şekilde belirlenen üniversitenin sınıf eğitimi ana bilim
dalında görev yapan 21 akademisyen araştırmanın nicel boyutunda örneklemini
oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda ise amaçlı örneklemenin ölçüt
örneklem türüne göre çalışma grubu belirlenmiştir. Ölçütler; kadrolarının sınıf
eğitimi ana bilim dalında bulunması ve sınıf eğitimi ana bilim dalında ders
vermeleridir. Bu ölçütler kapsamında beş akademisyen araştırmanın çalışma
grubunu oluşturmaktadır. Çalışmanın nicel boyutunda veriler Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu (2008) tarafından
geliştirilen ‘’Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Akademik Personel Memnuniyet
Anketi’’ aracılığıyla, nitel boyutunda ise yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS programında
nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular
incelendiğinde; akademisyenlerin memnuniyet düzeylerinin unvanlarına göre
anlamlı bir fark göstermediği, cinsiyetlerine göre değişiklik gösterdiği görülmüştür.
Ayrıca akademisyenlerin en olumlu görüş bildirdikleri alt boyut eğitim iken en
olumsuzu ise altyapı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen nicel bulgular derinlemesine
incelenmiş ve akademisyenlerin doğrudan görüşlerine yer verilmiştir. Araştırma
ilgili literatür ve benzer çalışma bulguları çerçevesinde tartışılmış ve
çeşitli öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen Yetiştirme, Sınıf
Eğitimi, Yükseköğretimde Kalite, Eğitim