Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri


Ataoğlu . B. N., Narin Y. S., Turak Y., Öztürk B., Tok A. O., Korucu M. T., ...Daha Fazla

Eurasian Research in Sport Science, cilt.8, sa.1, ss.41-53, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.29228/eriss.29
  • Dergi Adı: Eurasian Research in Sport Science
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.41-53
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri

 Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 53, 16.06.2023

Beyza Nur ATAOĞLU  Yusuf Salih NARİN Yusuf TURAK Berfin ÖZTÜRK Abdullah Okan TOK Muhammet Talha KORUCU Dilşad SAVE

https://doi.org/10.29228/ERISS.29

Öz

Giriş: Beslenme ve fiziksel aktivite davranışlarının değerlendirilmesi, sağlık belirleyicilerini değerlendirmeye ve ileriye yönelik müdahalelerin planlanmasına yardımcı olmaktadır. Sağlıkla iç içe iki bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi sağlıkla ilgili sorunları önlemek için önemlidir. Bu çalışmayla spor bilimleri fakültesi ve tıp fakültesinde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivitelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Örneklem seçilmemiş olup üniversitenin tıp fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencileri (n=642) ile spor bilimleri fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencilerine (n=773) çevrimiçi ortamdan anketler iletilmiştir. Anket bireysel sorular, Beslenme ve Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ) ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizi Jamovi programında yapılmıştır, istatistiksel anlamlılık değeri p <0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya 233 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,04±2,01. Çalışmaya katılan tıp fakültesi öğrencilerinin 65’i erkek (%27,8), 83’ü kadın (%35,6); spor bilimleri (SBF) öğrencilerinin 50’si (%21,4), erkek 35’i kadındır (%15,0). Tıp ve spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin BEDÖ puanları tüm alt boyutlarda istatistiksel anlamlılık göstermektedir. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 2922,0 MET dk/hafta (çok aktif) iken tıp fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 1459,5 MET dk/haftadır (minimal aktif) (p<0,001). Erkekler daha sağlıklı beslenme davranışı ve psikolojik yeme davranışını sergilemekle birlikte fiziksel olarak daha aktiftirler.
Sonuç: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri beslenme davranış puanları tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha yüksektir. Ayrıca tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha aktiftirler.

Anahtar Kelimeler

Beslenme değerlendirilmesiegzersiztıp fakültesi

Kaynakça

  • Akan, M. (2018). Adölesanlarda Beslenme Egzersiz Davranışları ile Beden Kitle İndeksi Arasındaki İlişki. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Akman, M., Cebeci, D., Okur, V., Angin, H., Abali, O. & Akman, A. C. (2004). The Effects Of Iron Deficiency On Infants’ Developmental Test Performance. Acta Paediatrica, (10), 1391–1396, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15499963/, Erişim tarihi: Ekim 2014.]
  • Arman, A. R., Ersu, R., Save, D., Karadag, B., Karaman, G., Karabekiroglu, K., Karakoc, F., Dagli, E. & Berkem, M. (2005). Symptoms Of Inattention And Hyperactivity in Children With Habitual Snoring: Evidence From A Community-Based Study In Istanbul. Child: Care, Health And Development, (6), 707–717, [Erişim adresi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16207229/, Erişim tarihi: Kasım 2005.]
  • Arı, Y ve Çakır, E. (2021). Correlation Between Partipication in Physical Activity And Healty Nutrition: An Example of A Sports Sicence Faculty. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 13(3), 37-45.
  • Asigbee, F. M., Whitney, S. D., & Peterson, C. E. (2018). The Link Between Nutrition and Physical Activity in Increasing Academic Achievement. The Journal of school health, 88(6), 407–415, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29748999/, Erişim tarihi: 10 Mayıs 2018.]
  • Aydoğan Arslan, S., Daşkapan A. & Cakir, B. (2016). Specification Of Nutritional And Physical Activity Habits Of University Students. TAF Preventive Medicine Bulletin, [Erişim adresi: https://acikerisim.kku.edu. tr:8443/xmlui/handle/20.500.12587/2506, Erişim tarihi: 6 Mart 2016.]
  • Badicu, G. (2018). Physical Activity And Sleep Quality In Students Of The Faculty Of Physical Education And Sport Of Braşov, Romania Sustainability, 10, 2410, [Available online at: https://www.mdpi.com/2071- 1050/10/7/2410, Erişim tarihi: 10 Temmuz 2018.]
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü. & Cengiz, C. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi ve İlişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1 (3), 49-65, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/intjscs/issue/8659/108013, Erişim tarihi: 1 Eylül 2013.]
  • Cengiz, Ş. Ş. ve Delen, B. (2019). Gençlerde Fiziksel Aktivite Düzeyi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 110-122, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/51237/667989, Erişim Tarihi: 31 Aralık 2019.]
  • Cihangiroğlu, Z. ve Deveci, S. E. (2011). Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler Fırat Tıp Dergisi, 16(2), 78-83, [Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/pub/firattip/issue/6350/84731, Erişim tarihi: 1 Nisan 2011.]