THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, sa.162, ss.41-59, 2025 (Hakemli Dergi)
BAĞLAMA’NIN (TAMBURA) EĞİTİM-ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE “SOL ELİN KONUMLANMASI” İÇİN SİSTEMATİK MODEL
Öz
Bağlamanın/Tamburanın eğitim öğretim süreçleri değerlendirildiğinde çoğunlukla “Sağ El Teknikleri” konusunda yoğunlaştığı görülmektedir. “Sol El Teknikleri”nin oluşturulmasında temel olan “Konumlanma/Pozisyon” konusu yeterince ve sistematik olarak ele alınmamıştır. Bu çalışma “Bağlama Öğretiminde Sol Elin Konumlanması” konusunda yeni bir sistemi oluşturmuştur. Betimsel ve Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak elde edilen veriler analitik olarak değerlendirilmiş ve ulaşılan sonuçlar şekil listeleri ile sıralanmıştır. Öncelikle bağlama/tamburanın boyutu standart olarak ele alınmış ve akort sistemi buna göre standart hale getirilmiştir. Bu boyutta bir çalgının öğretim süreçlerinde kulanılması gereken anahtar ise “İkinci Çizgi DO Anahtarı” olara önerilmiş ve tüm konumlanmalar buna göre belirlenmiştir. 0. Konumdan 9. Konuma kadar tüm tellerde 114 konum belirlenerek nota örnekleri şekil listesi ile verilmiştir. Ayrıca konumların oluturulmasına dayalı olarak parmakların bastığı perdeler ve bunlar için alıştırma ve etüt örnekleri de nota olarak şekil listesinde yer almıştır.