IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 20 - 21 Ekim 2017, ss.493-501
Kendisi de bir halk
kültürü unsuru olan sözlü edebiyat ürünlerimizden masal türü; gelenek ve
göreneklerimiz, halk eğlencelerimiz, bayramlarımız, törenlerimiz,
kutlamalarımız, oyunlarımız, giyim-kuşamımız, mutfağımız, sanatlarımız ve
zanaatlarımız gibi birçok kültürel değerimizi, birikimimizi yansıtıcı ve
kapsayıcı bir yapıya sahiptir. Türk halk kültürü unsurlarının birçoğunun maalesef
günümüzde unutulduğu veya unutulmaya yüz tuttuğu bilinmektedir. Hâlbuki bu
yerel kültürel unsurların gelecek nesillere başarılı bir şekilde aktarımı,
içinde yaşadığı toplumun öz değerlerini ve millî kültürünü tanıyan bireyler ve
nesiller yetiştirilmesinde büyük bir ehemmiyete sahiptir. Bu hususta, edebî
türler içinde kültür aktarımının en yoğun olarak görüldüğü türlerden biri olan
masalların eğitimde bir araç olarak kullanımı gündeme gelmektedir. Bu sebeple
çalışmamızda, çocuklar tarafından severek okunulan Eflâtun Cem Güney’in
derleyip yazdığı çocuk masallarında yer alan bazı kültürel unsurlar tasnif
edilip değerlendirilerek çocuk edebiyatında ve eğitiminde masal türünün kültür
aktarımı ve kültürü yaşatma hususunda önemi üzerinde durulmaya çalışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Masal, Kültür,
Eflâtun Cem Güney
Fairy
tale is one of our oral literary products, which is a folk culture element
itself; having a reflective and inclusive structure of our cultural values,
traditions, customs and our accumulations such as our beliefs and faiths, our
folk funs, our festivals, our ceremonies, our celebrations, our games, our
clothes, our kitchen, our arts and crafts.
Unfortunately, it is known that many of the elements of Turkish folk
culture are forgotten or begin to be forgotten today. However, the success of these local cultural
elements and their transfer to future generations has a great significance in
educating individuals and generations who recognize the core values of the
society and the national culture in which they live . In this respect, the use of tales as a tool
in education is at the top of the agenda in which they are seen as one of the
most intense of cultural transfer genres.
For this reason, in our work, we will try to emphasize the importance of
cultural transfer in tale genre and education by categorizing and evaluating
the cultural elements that are written and compiled by Eflatun Cem Güney, which
is read fondly by children.
Keywords: Tale, culture, Eflâtun Cem
Güney