Bir Mahiyet Soruşturması: Huzur Dersleri


Güler M. T.

II. Uluslararası Osmanlı Araştırmaları Kongresi, Tirane, Arnavutluk, 17 - 20 Ekim 2018, ss.67-68

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tirane
  • Basıldığı Ülke: Arnavutluk
  • Sayfa Sayıları: ss.67-68
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kuruluş yıllarından itibaren Osmanlı padişahları ilmî ve kültürel anlamda canlılık sağlamak, siyasi

ve içtimai açıdan hanedanın meşruiyet zeminini pekiştirmek gibi hedefler gözeterek ilim meclisleri

düzenleme yoluna gitmişlerdir. Söz konusu meclisler arasında yer alan ve bir geleneğe

dönüşerek kendine has merasim ve usullerle icra edilen huzur dersleri, Ramazan ayının muayyen

günlerinde padişahın huzur ve himayesinde yapılan tefsir derslerini ifade eder.

Resmi tarihi itibariyle 165 sene devam eden huzur derslerine sultanın daveti üzerine, dersi icra

eden ilim adamlarının yanı sıra vükelâ, müşîrân ve damat paşalar gibi devlet adamları da iştirak

etmiştir. Takrir usulünün takip edildiği bu derslerde Beyzâvî Tefsiri esas alınmakla birlikte dersin

icrası ile görevli olan âlimler (mukarrir ve muhataplar) söz ve fikir hürriyeti esasına binaen

müzakerelerde bulunmuş, ilmî mülahazalarının yanı sıra içtimai ve siyasi meselelere de temas

etmişlerdir.

Huzur derslerinin mahiyetine dair yaygın olan kanaat her ne kadar mutat tefsir dersleri ile benzer

bir intiba arz etse de söz konusu derslerin muhtevaları tetkik edildiğinde Kur’ân tefsirinin

beraberinde dönemin içtimai ve siyasi gelişmelerine atıfta bulunulduğu ve devlet ricâlinin de hazır

bulunduğu bu meclislerde ilgili mercilere mesajlar verildiği görülmektedir.

Bu bildiride Sultan II. Abdülhamid’in saltanatına tekabül eden dönemde icra edilen huzur

derslerinden günümüze ulaşan takrir defterlerinin muhtevası esas alınacak ve tefsir ilminin

kapsam ve sınırları çerçevesinde bir mahiyet soruşturmasına tabi tutulacaktır.