Tipografide Ses Temsili ve Harflere Yeni Temsiller Tasarlama Fikri


Creative Commons License

Müstecaplıoğlu M. A.

Marmara Üniversitesi Güzel sanatlar fakültesi Sanat Tasarım dergisi, cilt.1, sa.2, ss.84-113, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz

Yaz ı, insan belleğinin geniş kitlelerce yapılanmasını sağlamada vazgeçilmez bir iletişim aracı konumundadır. Geçmişten bugüne olan yolculuğuna bakıldığında, insanlarda mesaj iletme biçiminin imgelerle başlayarak, bu imgelerin belirli aşamalar sonrası tamamen soyutlaştığı ve nihayetinde günümüz alfabelerine dönüştüğü görülmektedir. Toplumlarca kullanılan alfabeler, aynı veya benzer harfler içermelerine karşın, ses bağlamında farklılık göstermekte ve ses temsilinde toplumlararası bir standart sağlamak noktasında yetersiz kalmaktadırlar. Bu nedenle özellikle modernizm döneminde yazıda standart ses temsilleri arayışı başladığı ve stenografik alfabelerin ortaya çıktığı görülmektedir. Aynı dönem stenografinin Batı ve Kuzey ülkeleriyle sınırlı kalmış olması nedeniyle fonografinin değer kazandığı ve bunun sonucu ortaya çıkan Uluslararası Fonetik Alfabesi’nin, dünya üzerindeki tüm sesleri temsil edebilme hedefiyle, en kapsamlı girişim olduğu anlaşılmaktadır.

Makalede, insanda bilgi kazanımı için neden soyutlamaya ihtiyaç duyulduğu ve bu bağlamda yazının ilk çıkışından günümüze, geçirdiği evreler incelenecektir. İncelemelerin ardından yazıda tüm seslerin standart temsiller haline getirilmesi adına yapılan yenilikler ortaya konulacak ve yenilikçi harf tasarlamada tipografinin işlevi üzerinde durulacaktır.

Anahtar Kelimeler: soyutlama, yazı, fonetik, alfabe, tipografi

84

MUJAD / Cilt:14 Sayı:2 / Aralık 2023

Aliosman, N., Müstecaplıoğlu M. A., / Tipografide Ses Temsili ve Harflere Yeni Temsiller Tasarlama Fikri / ss. 84-113 / DOI: http://dx.doi.org/10.29228/sanat.XX

MUJAD Marmara Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi ISSN 2980-2822 Cilt:14 / Sayı:2 / Aralık 2023

Derleme Makale
Gönderim Tarihi: 26.04.2023 Kabul Tarihi: 01.12.2023

Review Article

Voice Representation in Typography and the Idea to Design New Representations for Letters

Nura ALİOSMAN *, Mehmet Ali MÜSTECAPLIOĞLU **

ORCID NO: 0009-0009-2970-7222 ORCID NO: 0000-0002-2764-205X

*Research Assistant, naliosman@dogus.edu.tr, Doğuş University, Faculty of Art and Design, Dept.of Graphics (English).

**Assoc. Prof., mamustecaplioglu@marmara.edu.tr, Marmara University, Faculty f Fine Arts, Dept. of Graphics.

Abstract

Writing is an indispensable communication tool in ensuring that the human memory is structured by large masses. When we look at the journey from the past to the present, it is seen that the way people convey messages started with images and these images became completely abstract after certain stages and eventually turned into today's alphabets.

Although the alphabets used by societies contain the same or similar letters, they differ in the context of sound. Alphabets fall short of intercommunal standard sound representations. For this reason, it is seen that especially during the modernism period, the search for standard sound representations in writing began and stenographic alphabets emerged. It is understood that in the same period, phonography gained value because shorthand was limited to Western and Northern countries, and the International Phonetic Alphabet, which emerged as a result, was the most comprehensive initiative with the aim of representing all sounds in the world.

In this article, why abstraction is needed for human knowledge acquisition and the phases that writing has gone through from its first appearance to the present day will be examined. Following the analysis, the article will present the innovations made to turn all sounds into standard representations and focus on the function of typography in designing innovative letters.

Keywords: abstraction, writing, phonetics, alphabet, typography