Anasınıfına Devam Eden Alt Sosyo Ekonomik Düzey Çocuklara Bilgisayar Destekli Kavram Eğitiminin Etkisinin İncelenmesi


Creative Commons License

Uyanık Balat G., Kanburoğlu V.

Uluslararası Katılımlı II. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2009, cilt.1, ss.299-305, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.299-305
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı altı yaş grubundaki çocuklara bilgisayar destekli kavram eğitiminin çocukların kavram gelişimlerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya iki farklı ilköğretim okulunda yer alan anasınıfları arasından üç farklı sınıfa devam eden 55 çocuk katılmıştır. Okullar, Istanbul ili Anadolu yakasında yer alan ve alt sosyo-ekonomik düzey olarak değerlendirilen Fikirtepe ve Yenisahra semtlerinden seçilmiş ve eğitimcileri ve okul müdürleri tarafından da araştırmaya katılan çocukların ebeveynlerinin sosyoekonomik düzeyinin alt olduğu belirtilmiştir. Araştırmaya katılan çocukların sınıflarında bilgisayar yoktur ve bilgisayar destekli eğitimden yararlanmamaktadırlar. 18 çocuğun evinde bilgisayar varken 37 çocuğun evinde bilgisayar yoktur. Çocukların mekanda konum ile ilgili kavramları Boehm Temel Kavram Testi -3 (Boehm, 2000, Uyanık Balat, 2003) ile değerlendirilmiştir. Testte yer alan mekanda konum bildiren kavramlara yönelik Adobe Flash programında üç farklı eğitim programı hazırlanmıştır. Bu programlar haftada bir gün olmak üzere altı hafta süre ile çocuklara bireysel olarak ve eğitimcinin rehberliğinde uygulanmıştır. Programın geliştirilmesi ve çocuklara bireysel olarak uygulanması aşamasında topluma hizmet uygulaması dersi kapsamında öğrencilerimizden destek alınmıştır. Uygulama sonrası çocukların mekanda konum kavramları yine Boehm Temel Kavramlar Testi-3 değerlendirilmiştir. Öntest ve sontest analizlerinde farkın anlamlı olduğu (p<.05) ve mekanda konum kavramlarını öğretmeye yönelik hazırlanan bilgisayar destekli kavram eğitim programının çocukların kavram gelişimlerine olumlu etkisi olduğu bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: bilgisayar destekli eğitim, anasınıfı, kavram gelişimi