Hazır Giyim İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi


Creative Commons License

Özbek A., Evcik E.

XVIII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, Ohrid, Makedonya, 26 - 27 Kasım 2022, ss.296-302

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ohrid
  • Basıldığı Ülke: Makedonya
  • Sayfa Sayıları: ss.296-302
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde hazır giyim pazarında rekabet kaliteden pazarlama faaliyetleri üzerinden yapılmaktadır. Pazarlama faaliyetleri ise uzman personel, para ve zaman gerektiren faaliyetlerdir. Fakat hazır giyim işletmelerinin büyük çoğunluğu, KOBİ niteliğinde olduklarından, pazarlama için gereken kaynaklara (özellikle uzman personel, para gibi) yeterli miktarda sahip değillerdir. Hazır giyim işletmelerinin pazarlama sorununa günümüz teknolojilerinin getirmiş olduğu pek çok çözüm mevcuttur. Bu çözümlerden birisi ise sosyal medyadır. Sosyal medya, günümüz pazarlama stratejileri arasında gittikçe önem kazanan ve her büyüklükteki işletmenin potansiyel müşterilere ulaşmasını sağlayan bir internet pazarlama biçimidir. Bu çalışmanın amacı, Türk hazır giyim işletmelerinin sosyal medya kullanımlarını incelemektir. Bu amaca ulaşmak için yarı yapılandırılmış görüşme formu tasarlanmıştır. İlgili görüşme formu vasıtasıyla sosyal medya kullanan dört hazır giyim işletmesinden veri toplanmıştır. Bu verilerin analizinden; işletmeleri sosyal medya kullanmaya teşvik eden birincil sebeplerin; pazarlama, marka tanıtımı, marka bilinirliği ve geniş kitlelere ulaşmak olduğu tespit edilmiştir. İşletmelerin sosyal medya kullanmaya başlarken ki beklentilerinin; marka bilinirliği, marka tanıtımı, ünlerin özgünlüğünü göstermek ve müşteri kitlesini oluşturmak olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İşletmelerin mevcut sosyal medya kullanım düzeyine ulaşmak için gerçekleştirdikleri ilk faaliyetin sosyal medya hesabı açmak olduğu tespit edilmiştir. İşletmelerin sosyal medya kullanımının; müşteri ilişkilerini olumlu etkilediği, satışları, yeni ürün geliştirme sayısını ve marka değerini artırdığı tespit edilmiştir. Sosyal medya kullanmakta olan hazır giyim işletmelerinin sosyal medya kullanmaya istekli hazır giyim işletmelerine önerileri ise, müşteri ile interaktif iletişim kurmaları, sosyal medya paylaşımları için bir strateji belirlemeleri, sosyal medyalarını profesyonel yönetmelerini ve sosyal medya ile iletişimde kurumsal bir dil kullanmaları şeklinde olmuştur.

Nowadays competition in the ready-made clothing market is based on quality and marketing activities. Martketing activities, on the other hand are activities that require specialized personnel, money and time. However, since the majority of ready-made clothing businesses are SMEs, they do not have sufficient resources (especially expert personnel, money) for marketing. There are many solutions brought by todays technologies to the marketing problem of ready-made clothing companies. One of these solutions is social media. Social media is a form of internet marketing that is becoming increasingly important among today's marketing strategies and enables businesses of all sizes to reach potential customers. The aim of this study is to examine the social media usage of Turkish ready-made clothing businesses. To achieve this aim, a semi-structured interview form was designed. Data were collected from four ready-made clothing businesses using social media through the relevant interview form. From the analysis of these data; primary reasons that encourage businesses to use social media; marketing, brand promotion, brand awareness and reaching large audiences. Expectations of businesses when starting to use social media; It has been concluded that brand awareness, brand promotion, showing the originality of reputations and creating a customer base. It has been determined that the first activity of businesses to reach the current level of social media usage is to open a social media account. The use of social media by businesses; It has been determined that it affects customer relations positively, increases sales, the number of new product developments and brand value. The suggestions of the ready-made clothing businesses that use social media to the ready-made clothing businesses that are willing to use social media are to communicate interactively with their customers, to determine a strategy for social media sharing, to professionally manage their social media and to use a corporate language in communication with social media.