The Journal of Social Sciences, cilt.4, ss.88-100, 2017 (Hakemli Dergi)
Amaç: Duygusal zeka, aleksitimi ve benlik saygısının bireyin yaĢam
kalitesi, ruhsal ve sosyal iyilik hali ve eğitim sürecinde akademik baĢarı üzerinde
etkili belirleyiciler oldukları bilinmektedir. Bu araĢtırmada, lise öğrencilerinde
duygusal zeka geliĢimini etkileyen faktörler ile duygusal zekanın, aleksitimi ve
benlik saygısı ile iliĢkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıĢtır.
Gereç ve Yöntem: AraĢtırma Ġstanbul‟da bir lisenin tüm sınıflarında eğitimini
sürdüren öğrencilerin katılımı ile gerçekleĢtirilmiĢtir ve Schutte Duygusal Zeka
Ölçeği, Toronto Aleksitimi Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve KiĢisel
Bilgi Formu ile veriler toplanmıĢtır. Ölçekler arasındaki iliĢkiler Korelasyon analizi
ile, bağımlı değiĢkenlerle bu değiĢkenleri etkilemesi olası bağımsız değiĢkenler
arasındaki iliĢkiler ki-kare ve Mann-Whitney U testleri kullanılarak
değerlendirilmiĢtir.
Bulgular: AraĢtırmaya katılan öğrencilerin %50,8‟i kadın, %49,2‟si erkektir.
Duygusal zeka puanı ile cinsiyet, akademik baĢarı ve yakın arkadaĢın varlığı
arasındaki iliĢkiler istatistiksel olarak anlamlıdır. Katılımcıların kardeĢ sayıları,
baba eğitimi düzeyleri ve psikoterapi almıĢ olup olmamaları ile aleksitimi puanları
arasında anlamlı iliĢkiler gözlenmiĢtir. (p<0,05). Duygusal zeka ölçeğinden düĢük
puan alanların %51,2‟si aleksitimik iken duygusal zeka puanı yüksek katılımcıların
%56,7‟si yüksek benlik saygısına sahiptir (p<0,05). Sonuç: Duygusal zekanın akademik baĢarı ve sosyal iliĢkilerle anlamlı bir
paralellik gösterdiği, aleksitimik özellik gösteren öğrencilerin duygusal zeka
puanlarının da anlamlı olarak daha düĢük olduğu ve benlik saygısı arttıkça
duygusal zeka puanlarının da paralel Ģekilde arttığı görülmüĢtür.