Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Uluslararası Sanat Sempozyumu"Tasarım ve Manüplasyon", Sakarya, Türkiye, 23 - 25 Kasım 2012, cilt.1, ss.51-58
20.yy.dan günümüze, gelecek öngörülerini de kapsayan yaklaşımla giysi
tasarım alanında yenilik arayışına odaklanıldığında, özellikle bilim ve
teknoloji alanlarına ait gelişmelerin bu alana etkisi dikkat çekici boyuttadır.
Bu etkileşim tarihsel süreçteki yenilik algısı, yeniyi ifade etme, yaratma,
üretme, sunma ve pazarlama yöntemleri ve anlayışlarındaki değişimin yönünü
belirlemede etken rol oynamaktadır.
Tüketim kültürü olgusunu hızlandırıcı rolü ile moda endüstrisinin en
görünür nesnesi olan giysi, diğer tasarım alanı ürünlerinden farklı olarak
yaratıcılık ve yenilik arayışında disiplinler arası işbirliğinde de ön plana
çıkmaktadır.
Bu bildiride konu, özellikle gelecek odaklı çalışmalar ve öngörüler
kapsamında ele alınmıştır. Giysiyi disiplinler ötesi bir anlayışın ürünü “
giyilebilir nesne” olarak tanımlayan yaklaşımla, giysi tasarım alanının bir
disiplin olarak yeniden yapılandırılması; mesleki yetkinliğin, sınırların,
terminelojinin vb. geliştirilerek tanımlanmasını gerektirir.
Ayrıca bu çalışmada sorgulanacak olan bir konu da; moda olgusunun bu
alanda yapılan yenilikçi çalışmaları tetikleyici rolüne rağmen, hızlı değişim ve tüketimi dayatan kapitalist
senaryoların kıskacındaki moda endüstrisinin, bu disipline ait temel ilke ve
esasları popüler bir yaklaşımla değersizleştirmesi çelişkisidir.
Bildiri, bu alanın bir disiplin olarak yeniden tanımlanması ve
yapılandırılması gerekliliğine dikkat çekmeyi amaçlarken, tarihsel süreçten
günümüze hatta geleceği işaret eden yaratıcı çalışmalara ait görseller ile desteklenecektir.
Anahtar Kelimeler : Tasarımcı, giysi, tasarım disiplini
From 20th century to the
present day, when focusing on innovation pursuits on the field of garment
design with an approach that covers future insights, the effect of the developments
on particularly science and technology on this field is at a remarkable extent.
This interaction has been playing an active role in determining the direction
of change on the perception of innovation, the expression of the new, creating,
producing, presentation, and the methods and understanding of marketing during
the historical process.
Garment
as the most visible object of fashion industry with its role of an accelerator
of the phenomenon of consumption culture, has been taking over in the interdisciplinary
cooperation for the search of creativity and innovation as being different from
the other design field’s products.
The
subject of this paper is addressed particularly within the future oriented
studies and predictions. It is necessary to define garment with an approach to
identify it as “wearable object” as being the product of a trans-disciplinary
outlook, to restructure garment design field as a discipline; and to improve
occupational proficiency, boundaries, terminology, etc.
Furthermore, another subject to be interrogated is the discrepancy between the phenomenon of fashion’s triggering role for the innovative studies in the field, and the fashion industry in the grapples of capitalist scenarios that impose rapid change and consumption, and disvalue the basic principle and foundations related to this discipline with a popularized approach.
This paper while aiming to call attention to the necessity of this field as a discipline to be re-defined and re-structured, will be supported with visual material for creative works from historical process towards present day, even pointing out the future.
Key
words : Designer, garment, design discipline