Kalıpyargı Tehdidinin Erkek Öğrencilerin Dil Öğrenme Başarıları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi


Creative Commons License

avcı S., Akınci T., AVCI M.

Milli Eğitim, cilt.53, sa.242, ss.695-712, 2024 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 53 Sayı: 242
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1221151
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.695-712
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada üniversite düzeyinde dil öğrenimi alanındaki kalıpyargı tehdidinin erkek öğrencilerin akademik başarısı üzerinde etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma amacı doğrultusunda tasarlanan yarı deneysel çalışmada, bir deney ve bir kontrol grubu yer almaktadır. Deney grubunda kalıpyargı tehdidini ortaya çıkarmak için, akademik alanda kızlar lehine görülen cinsiyet farkına vurgu yapılmış ve bu çalışmanın amacının cinsiyet farkını belirlemek olduğu vurgulanmıştır. Açıklama sonrası, okuduğunu anlama testi yapılmış, test bitiminde durumluk kaygı ve kalıpyargı farkındalığı ölçekleri uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise başta herhangi bir açıklama yapılmamış, bunun dışındaki uygulamalar deney grubu ile benzer biçimde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya üniversite ikinci sınıfa devam eden 140 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin, 71’i deney 69’u ise kontrol grubunda yer almaktadır. Araştırma verileri, okuduğunu anlama testi, durumluk kaygı envanteri ve kalıpyargı farkındalığı ölçeği ile toplanmıştır. Bu çalışmada elde edilen bulgular, dil öğrenimi alanında erkek öğrencilere yönelik kalıpyargı tehdidinin, erkeklerin akademik başarıları üzerine etkisinin olmadığını göstermektedir. Deney ve kontrol gruplarında yer alan erkek katılımcıların dil öğrenimi alanındaki akademik başarıları benzerdir. Deney grubundaki erkek katılımcıların akademik başarıları ile durumluk kaygıları ve kalıpyargı farkındalıkları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.
Aim of the study is to examine the effect of stereotype threat in the field of language learning at the university level on the academic performance of male students. In the quasi-experimental study designed for the research, there is an experiment and a control group. To reveal the ste- reotype threat in the experiment group, the gender difference in favor of girls in the academic field was emphasized and it was emphasized that this study aimed to determine the gender difference. After the explanation, a reading comprehension test was conducted, and at the end of the test, state anxiety and stereotype awareness scales were applied. In the control group, no explanation was given at the beginning, other applications were carried out similarly to the experimental group. 140 students attending the second year of the university participated in the research. Of the students participating in the research, 71 are in the experimental group and 69 in the control group. Research data were collected with a reading comprehension test, state anxiety inventory, and stereotype awareness scale. The findings obtained in this study show that the stereotype threat toward male students in the field of language learning does not affect the academic performance of males. The academic performance of male participants in the experiment and control groups were similar in the field of language learning. No significant relationship was found between the academic performance of male participants and their state of anxiety and stereotypical awareness in the experimental group.