21. yüzyıl dijital çağda öğrenme ve yenilikçilik becerileri, Halil Erdem ÇOCUK,Taşkın Soysal, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.61-82, 2021
21. yüzyıl becerileri kapsamında özellikle eğitim sektöründe öğrenenlerin
hangi yetkinliklere ihtiyaç duyduklarını belirlemek temel eğitim gündemlerinden
biri haline gelmiştir. 21. yüzyıl becerileri ile ilgili ciddi çalışmalar
yürüten kuruluşlar arasında öncelikle 21. Yüzyıl Becerileri Ortaklığı
gelmektedir. Dijital çağ denilen
21. yüzyıl beraberinde özgünlük, hayal gücü, yaratıcılık ve yenilikçilik gibi
birçok kavramı getirmiştir. Bu kavramlarla ilgili gereksinimlere cevap verebilecek
olan beceri türü öğrenme ve yenilikçilik becerisidir. Öğrenme ve yenilikçilik
becerisi altında temel olarak yaratıcılık ve yenilikçilik becerisi, eleştirel
düşünme ve problem çözme becerisi, işbirliği becerisi ve iletişim becerisi yer
almaktadır. Yaratıcılık ve yenilikçilikle ilgili düşünülecek olursa, artık içeriği
yaratıcı bir perspektifle değerlendirmek ve bir sorunu farklı boyutlardan ele
almak istenen bir beceri haline gelmiştir. Başka bir örnek olarak dijital çağda
her ne kadar birey yalnızlaşıyor gibi görünse de iş yaşamında işbirliği
becerisi daha da önemli hale gelmiştir. Takım halinde çalışma, başkalarının
öğrenmesine katkıda bulunma ve başkalarından öğrenme gibi beceriler istendik
beceriler arasındaki yerini almıştır; çünkü bireylerin kişisel yaratıcılık ve
yenilikçiliklerinin yanı sıra bir kolektif zekâ ortaya koymaları ve birlikte
anlam oluşturmaları 21. yüzyılın eğitim anlayışında ön plana çıkmaktadır. Dijital
çağla ilgili önemli başlıklardan biri de büyük veriyi anlamaktır. Dijital çağa
adapte olabilmek için günümüzün petrolü olarak ifade edilen büyük veriyi tanımak
ve onu anlama becerilerini geliştirmek gerekmektedir. Bununla birlikte, 21.
yüzyılda bilgiye erişmek, aramak, analiz etmek, depolamak ve veriyi yönetmek
için eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine daha fazla ihtiyaç
duyulmaktadır. Son olarak, dijital teknolojilerin karmaşıklaşması ve gelişmesiyle
eğitim sektörünün öğrenenlere birtakım farklı yetkinlikler ve okuryazarlıklar
edindirmesi gerektiği gündemdedir. Dijitalleşmenin
yaşamın her alanına yayılmasıyla artık öğrenenlerin enformasyon okuryazarlığı,
bilgisayar okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, iletişim okuryazarlığı, görsel okuryazarlık
ve teknoloji okuryazarlığı gibi çeşitli okuryazarlıklar edinmeleri önemli hale
gelmiştir.
Anahtar
sözcükler: Öğrenme ve
yenilikçilik, yaratıcı okul-yaratıcı birey, 21. Yüzyıl okuryazarlıkları,
girişimcilik, düşünme üretme teknikleri