21. yüzyıl dijital çağda öğrenme ve yenilikçilik becerileri


Bayrakcı S., Yokuş G.

21. yüzyıl dijital çağda öğrenme ve yenilikçilik becerileri, Halil Erdem ÇOCUK,Taşkın Soysal, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.61-82, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.61-82
  • Editörler: Halil Erdem ÇOCUK,Taşkın Soysal, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

21. yüzyıl becerileri kapsamında özellikle eğitim sektöründe öğrenenlerin hangi yetkinliklere ihtiyaç duyduklarını belirlemek temel eğitim gündemlerinden biri haline gelmiştir. 21. yüzyıl becerileri ile ilgili ciddi çalışmalar yürüten kuruluşlar arasında öncelikle 21. Yüzyıl Becerileri Ortaklığı gelmektedir. Dijital çağ denilen 21. yüzyıl beraberinde özgünlük, hayal gücü, yaratıcılık ve yenilikçilik gibi birçok kavramı getirmiştir. Bu kavramlarla ilgili gereksinimlere cevap verebilecek olan beceri türü öğrenme ve yenilikçilik becerisidir. Öğrenme ve yenilikçilik becerisi altında temel olarak yaratıcılık ve yenilikçilik becerisi, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi, işbirliği becerisi ve iletişim becerisi yer almaktadır. Yaratıcılık ve yenilikçilikle ilgili düşünülecek olursa, artık içeriği yaratıcı bir perspektifle değerlendirmek ve bir sorunu farklı boyutlardan ele almak istenen bir beceri haline gelmiştir. Başka bir örnek olarak dijital çağda her ne kadar birey yalnızlaşıyor gibi görünse de iş yaşamında işbirliği becerisi daha da önemli hale gelmiştir. Takım halinde çalışma, başkalarının öğrenmesine katkıda bulunma ve başkalarından öğrenme gibi beceriler istendik beceriler arasındaki yerini almıştır; çünkü bireylerin kişisel yaratıcılık ve yenilikçiliklerinin yanı sıra bir kolektif zekâ ortaya koymaları ve birlikte anlam oluşturmaları 21. yüzyılın eğitim anlayışında ön plana çıkmaktadır. Dijital çağla ilgili önemli başlıklardan biri de büyük veriyi anlamaktır. Dijital çağa adapte olabilmek için günümüzün petrolü olarak ifade edilen büyük veriyi tanımak ve onu anlama becerilerini geliştirmek gerekmektedir. Bununla birlikte, 21. yüzyılda bilgiye erişmek, aramak, analiz etmek, depolamak ve veriyi yönetmek için eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır. Son olarak, dijital teknolojilerin karmaşıklaşması ve gelişmesiyle eğitim sektörünün öğrenenlere birtakım farklı yetkinlikler ve okuryazarlıklar edindirmesi gerektiği gündemdedir.  Dijitalleşmenin yaşamın her alanına yayılmasıyla artık öğrenenlerin enformasyon okuryazarlığı, bilgisayar okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, iletişim okuryazarlığı, görsel okuryazarlık ve teknoloji okuryazarlığı gibi çeşitli okuryazarlıklar edinmeleri önemli hale gelmiştir.

Anahtar sözcükler: Öğrenme ve yenilikçilik, yaratıcı okul-yaratıcı birey, 21. Yüzyıl okuryazarlıkları, girişimcilik, düşünme üretme teknikleri