Romandan Sahneye Uyarlama Örneği Olarak Devlet Ana


Babacan M.

Yedi İklim, cilt.39, sa.415, ss.30-34, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 39 Sayı: 415
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Yedi İklim
  • Sayfa Sayıları: ss.30-34
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Devlet Ana romanında da Osmanlı’nın bu tür bazı özellikleri anlatılmaya çalışır.  Kemal Tahir’in de romanda ve yazılarında savunduğu bu görüşe göre devlet “kerim” dir, reaya (halk /köylü) “özgür” dür. Ekonomik sistem zekât sayesinde dengeli tutulur. Pazar ekonomisi rekabete dayalı olmadığı; yardıma ve hayırseverliğe dayalı olduğu için  “durağan” dır.

Bu çerçevede Kemal Tahir ve onun gibi düşünen diğer yazarlar, Osmanlı Devleti’nin Avrupa toplumlardan farklı olarak kendine özgü yapısı olduğu vurgulamaktadır. Ayrıca Batı’da,  adalet, ekonomi, vergi ve sosyal hizmetler geleneksel kurumlarla aşağıdan yukarıya doğru örgütlenmiştir; buna karşılık Doğu’da adalet ve maliye, yönetici konumunda bulunan  görevlilerin, Kuran’ı Kerim’den ilham alan Şeriat yasalarının çerçevesinde kurulan kurum yöneticilerinin iradesine göre belirlenmiştir. Toprağın kime ait olduğu, mülkiyet kuralları Devlet Ana romanında iki öykü çevresinde ince ince işlenir.

İzlediğimiz oyunda ise sadece diyaloglardan birinde geçen “Mülk Allahındır.” cümlesi dışında herhangi bir mülkiyet konusu geçmemiştir. Kısa tutulmuştur.

Kemal Tahir romanda sade dil kullanmış ve yer yer Dede Korkut Hikâyeleri’nin üslubuna yakın bir cümle yapısını tercih etmiştir. Senarist Osman Özkan romanı, özellikle dil kullanımında özenli, saygılı bir yaklaşımla sahneye uyarlamış. Ne var ki dönemle hiç alakası olamayacak şekilde ululardan Akçakoca’nın Osman Gazi’ye ''ergen gibi davranıyorsun'' ve ''sal artık'' gibi birkaç rahatsız edici ifadeler kulağımızı tırmalamıştır.