Sporda Sosyal Alanlarda Yapılan Lisansüstü Tezlerde Araştırma Paradigmalarının İncelenmesi


Creative Commons License

ELMAS S., AÇIKGÖZ S., AŞÇI F. H.

Spor Bilimleri Dergisi, cilt.29, sa.2, ss.53-66, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada sporda sosyal alanlar bilim alanında2000 ile 2015 yılları arasında gerçekleştirilmişlisansüstü tezler paradigma dönüşümü kapsamındaincelenmiştir. Tezlerin yöntem açısından herhangi birdönüşüm geçirip geçirmediği açıklanmaya çalışılmıştır. 2000 ile 2015 yılları arasında sporda sosyal alanlar kapsamında tamamlanan 1023 tez çalışmasınaYÖK ve TÜBESS veri tabanları aracılığıyla ulaşılmıştır. Araştırmada yöntem olarak doküman incelemeve kategorik içerik analizi seçilmiştir. Tezler; konusu,yöntemi, araştırma deseni, lisansüstü türü, anabilimdalı gibi başlıklar çerçevesinde kategorik içerik analizi aracılığıyla sınıflandırılmıştır. Gruplanan verilertanımlayıcı (frekans, yüzdeler) istatistik kullanılarakanaliz edilmiştir. Araştırmanın bulgularında tezlerinen sık yapıldığı bilim alanları, spor psikolojisi % 38;spor yönetimi % 23,5; spor sosyolojisi % 16 ve rekreasyon % 8,3 olarak bulunmuştur. Bulgular, tezlerde % 83,4 nicel; % 14,2 nitel, % 2,3 karma araştırmayöntemleri kullanıldığını, % 60 ilişkisel; % 16,3 tekli tarama; % 5,5 derleme ve % 3,1 fenomenoloji araştırma desenleri kullanıldığını göstermektedir. Araştırmanın sonuçları son on beş yıl içerisinde, sporda sosyalalanlardaki araştırma yöntemlerinin nicel araştırma vebaskın paradigmanın da pozitivist paradigma yönündeilerlemeye devam ettiğini ve değişmediğini göstermektedir.
I n this study, graduate theses that are completed between the years of 2000 and 2015 in the social field of sports sciences are examined in terms of the research paradigms. In this respect, different methodological features of the theses are investigated and compared. The theses were obtained from the databases of YÖK and TÜBESS. Document research and categorical content analysis were used in the study. Theses were classified based on subject, methodology, research design, graduate level and department by categorical content analysis. The classified data was analysed by using descriptive statistics. The findings showed that theses were frequently conducted in different sub-disciplines such as sport psychology (%38), sport management (%23,5), sport sociology (%16) and recreation (% 8,3). Also, the %83.4 of total theses are conducted with quantitative; %14,2 with qualitative and %2,3 with mixed methodology; within these theses, % 60 with correlational; % 16,3 with descriptive; %5,5 with compilation and %3,1 phenomenology designs are used. The results revealed that research paradigms of graduate theses in the social field of sports sciences haven’t changed; they mostly referred to quantitative methods and dominant paradigm is still positivist paradigm.