Sanat-Tasarım Dergisi, sa.11, ss.1-8, 2020 (Hakemli Dergi)
Modern
Sanatla birlikte gelişimini tamamlayan “medyum” kavramı bugün Türkiye’deki
devlet üniversitelerinin güzel sanat eğitiminde hala varlığını sürdürmektedir. Modern
Sanatın gelişmesinde önemli bir rol oynayan bu kavram, 20. Yüzyılın ikinci
yarısından itibaren sanatsal üretimi açıklamakta yetersiz kalmış ve Medyum-Sonrası
Durum denilen döneme girilmiştir.
1970 ve sonrasında
medyum hiyerarşisinden kurtulan sanat, malzeme değil söylem tabanlı, her türden
teknik ve malzemeyi içeren, bağlamsal ve performatif bir hal almıştır.
Günümüzde de
baskın bir üretim formu ya da malzeme olmamasına karşın, Türkiye’deki sanat
okullarının müfredat sistemleri geleneksel medyum kategorilerine göre
eğitimlerini sürdürmeye devam etmektedir. Bu bağlamda 1970’lerde yaşanan medyum
krizi günümüz sanat eğitiminde hala devam etmektedir.
Bu krizden
çıkmanın yollarından birisi söz konusu krize verilen sanatsal ve kuramsal
yanıtları eğitim modellerine adapte etmektir.
Bu metin medyuma
özgüllük fikri hakkında genel bir tarihsel fikir vererek Medyum-Sonrası duruma
ve bu durumun sanat eğitimiyle ilişkisini irdeler.
Anahtar
kelimeler: sanat eğitimi, medyuma özgülük, medyum-sonrası durum, malzeme, çağdaş sanat
The concept
of "medium", which has completed its development with Modern Art, is still
in existence in the fine art educations of state universities in Turkey. This
concept, which played an important role in the development of Modern Art, was
insufficient to explain artistic production since the second half of the 20th
century and the art system entered the period called Post-Medium Condition.
Art, which
got rid of the medium hierarchy after 1970, has become a contextual and
performative, not material but discourse-based, containing all kinds of
techniques and materials.
Today,
despite the lack of a dominant form of production or material, curriculum
system of art schools in Turkey are continuing to pursue their education
according to traditional medium categories. In this context, the medium crisis
experienced in the 1970s still continues in today's art education.
One way out
of this crisis is to adapt the artistic and theoretical responses to this
crisis to educational models.
This text
examines the post-medium condition and its relation to art education by giving
a general historical idea about the idea of medium specificity.
Keywords: art
education, medium specifity, post-medium condition, material, contemporary art