STUDIEN ZUR DEUTSCHEN SPRACHE UND LITERATUR-ALMAN DILI VE EDEBIYATI DERGISI, sa.50, ss.77-89, 2023 (ESCI)
80’li yıllardan itibaren kadınların toplumdaki konumlarını ve kadın bedeninin toplum tarafından nasıl tabulaştırıldığını ele alan eserler çoğalmıştır. Bu eserler sayesinde o döneme kadar konuşulması pek mümkün olmayan mevzuların kadın yazarlar tarafından nasıl işlendiğini görebiliriz. Bu çalışmada ele alınanan Piyanist eserinin Nobel ödüllü yazarı Avusturyalı Elfriede Jelinek, birçok eserinde kadınların mağduriyetlerinin ve ötekileştirilmelerinin üzerinde durmuştur. Bu çalışmada kadın bedeninin tabulaştırılmasının Piyanist eserinde nasıl açık bir tartışma konusu haline getirildiğini ve o dönemde konuşulması bile mümkün olmayan mevzuların bu kitapla birlikte nasıl ele alındığı incelenmektir. Üç ana başlıkla kaleme alınan bu çalışmanın ilk bölümünde, kökeni insanlığın en eski dönemlerine dayanan ve kadınların sosyal-toplumsal konumlarında önemli bir sınırlayıcı olan tabu kavramından bahsedilirken, ikinci bölümde yazar Elfriede Jelinek’in yaşamından ve yazın hayatından bahsedilmektedir. Ana karakter Erika’nın kendi bedeniyle ilgili yaşadığı ruhsal çatışmalar incelenirken, Psikanaliz’ in kurucusu sayılan Sigmund Freud’un Totem ve Tabu eserinde belirttiği tabu kavramından faydalanılarak, karakterin yaşamına ve bedenine etki eden tabular ve mazoşist eylemler irdelenmektedir. Eserin ana ve son bölümünü oluşturan kısımda, Piyanist eserinde işlenen tabular analiz edilmektedir.
On Corporeal Taboos in Elfriede Jelineck's Novel “The Piano Teacher”
Since the 80s, there has been a proliferation of works dealing with the position of women in society and how the female body is tabooed. We can see how issues that were not possible to be talked about until that period were handled by women writers. Austrian Elfriede Jelinek, the Nobel Prize-winning author of The Piano Teacher, which is discussed in this study, emphasised the victimisation and marginalisation of women in many of her works.
This study aims to examine how the tabooisation of the female body was made an open subject of discussion in The Piano Teacher and how issues that could not even be discussed at that time were addressed in this novel. In the first part of this study, which is written under three main headings, the concept of taboo, which has its origins in the earliest periods of humanity and is an important limitation in the social and social position of women, is mentioned, while in the second part, the life and literary life of the author Elfriede Jelinek is shown. While analysing the main character Erika's psychological conflicts about her own body, the taboos and masochistic actions affecting the character's life and body are examined by making use of the concept of taboo stated by Sigmund Freud, the founder of psychoanalysis, in his work Totem and Taboo. In the main and final part of the work, the taboos in The Piano Teacher are analysed.